elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Poniedziałek 29.04.2024

Statut ZSS Nr 3

ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 3 W BYTOMIU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S T A T U T

 

 

 

 

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BYTOM 2020

 

STATUT

ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 3 W BYTOMIU

 

 

Dział I
Przepisy wprowadzające
 
Rozdział 1
Przepisy definiujące
§ 1

1.      Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

1)      zespole – należy przez to rozumieć: Szkołę Podstawową Specjalną nr 17 oraz Szkołę Specjalną Przysposabiającą do Pracy.

2)      ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59.), w sprawach dotyczących klas gimnazjalnych w latach 2017/2018 oraz 2018/2019  - Ustawę o Systemie Oświaty

3)      statucie - należy przez to rozumieć Statut Zespołu,

4)      dyrektorze, radzie pedagogicznej, organach samorządu uczniowskiego i radzie rodziców - należy przez to rozumieć organy działające w zespole,

5)      uczniach i rodzicach - należy przez to rozumieć uczniów zespołu oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów,

6)      wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w szkole,

7)      organie prowadzącym zespół - należy przez to rozumieć Bytom miasto na prawach powiatu,

8)      organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad zespołem - należy przez
to rozumieć Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach.

 

§ 2

Organem wyższego stopnia w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego,
w stosunku do decyzji wydawanych przez dyrektora w sprawach z zakresu obowiązku szkolnego, jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.

Rozdział 2
Informacje ogólne o Zespole
§ 3

1.      Szkoła nosi nazwę: Zespół Szkół Specjalnych nr 3 w Bytomiu, ul. Konstytucji 20-22.      W skład zespołu wchodzą:

1)      Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 17 dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie   w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, w tym:

a)      innowacyjny zespół edukacyjno-terapeutyczny zlokalizowany na terenie Szkoły Podstawowej Nr 4 w Bytomiu,

b)       zespołowe oraz indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim ,

                 oraz dzieci z orzeczeniem do wczesnego wspomagania rozwoju.

2)      Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów
z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

2.      Siedzibą Zespołu jest budynek położony przy ul. Konstytucji 20-22.

3.      Organem prowadzącym jest Bytom miasto na prawach powiatu z siedzibą przy ulicy Parkowej 2.

§ 4

1.      Statut określa wewnętrzną organizację zespołu, która zapewnia realizację jego celów
i zadań.

2.      Załącznikiem do statutu jest arkusz organizacji zespołu przygotowywany corocznie przez dyrektora i zatwierdzany przez organ prowadzący szkołę, określający organizację pracy zespołu w danym roku szkolnym oraz liczbę stanowisk pracowników administracji            i obsługi.

3.      Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności szkolnej –uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników administracyjno-obsługowych.

 

§ 5

1.      Zespół Szkół Specjalnych Nr 3 w Bytomiu kształci uczniów niepełnosprawnych intelektualnie.

2.      Zespół jest koedukacyjny, prowadzony w formie stacjonarnej.

3.      Czas trwania cyklu kształcenia wynosi:

1)      w szkole podstawowej 8 lat,

2)      w szkole przysposabiającej do pracy 3 lata.

4.      Zespół jest jednostką budżetową.

5.      Obsługa finansowo – księgowa prowadzona jest w placówce przez księgową.

 

§ 6

 

Zespół używa następujących pieczątek i pieczęci:

1.      Pieczątka podłużna o treści: Zespół Szkół Specjalnych Nr 3 w Bytomiu ul. Konstytucji 20 -22

2.      Pieczątka podłużna o treści: Zespół Szkół   Nr 3 w Bytomiu ul. Konstytucji 20 -22

3.      Pieczęć okrągła duża o treści: Zespół Szkół Specjalnych Nr 3 w Bytomiu

4.      Pieczęć okrągła duża o treści: Zespół Szkół Nr 3 w Bytomiu

5.      Pieczęć okrągła mała o treści: Zespół Szkół Specjalnych Nr 3 w Bytomiu

6.      Pieczęć okrągła mała o treści: Zespół Szkół Nr 3 w Bytomiu

 
 

Dział II
Cele i zadania zespołu oraz sposoby ich realizacji
 
Rozdział 1
 

§ 7

Cele i zadania poszczególnych szkół oraz sposoby ich realizacji określą statuty szkół,
a przepisy tam określone stosuje się odpowiednio.

 

 

Rozdział 2
Organizacja i świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
 

§ 8

Organizację i świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej określają statuty poszczególnych szkół, a przepisy tam określone stosuje się odpowiednio.

 

Rozdział 3

Nauczanie indywidualne

 

§ 9

Warunki organizacji nauczania indywidualnego określają statuty poszczególnych szkół,
a przepisy tam określone stosuje się odpowiednio.

 

Rozdział 4

Pomoc materialna

 

§ 10

Warunki organizacji pomocy materialnej określają statuty poszczególnych szkół, a przepisy tam określone stosuje się odpowiednio.

 

Dział III
Organy zespołu
 

 

Rozdział 1
Organy zespołu i ich kompetencje
 

§ 11

 

Wykaz organów zespołu
1.      Organami zespołu są:

1)      dyrektor zespołu,

2)      wicedyrektor zespołu,

3)      kierownik świetlicy,

4)      rada pedagogiczna,

5)      rada rodziców,

6)      samorząd uczniowski.

 

§ 12

 

Zadania dyrektora zespołu
1.      Uprawnienia i obowiązki dyrektora zespołu:

1)      kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły jako integralną częścią zespołu i reprezentuje ją na zewnątrz,

2)      sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w szkole nauczycieli,

3)      sprawuje opiekę nad uczniami, stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego oraz zapewnia prawidłową realizację Konwencji o Prawach Dziecka,

4)      odpowiada za bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej uczniów,

5)      składa doniesienia o przestępstwie dotyczącym zniewagi funkcjonariusza publicznego do organów ścigania i do organu prowadzącego zespół,

6)      opracowuje dokumenty programowo- organizacyjne zespołu,

7)      dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zespołu,

8)      organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę zespołu,

9)      realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji,

10)   stwarza warunki do działania w zespole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej zespołu,

11)  kieruje pracami rady pedagogicznej  jako jej przewodniczący.

2.      Dyrektor jest kierownikiem dla zatrudnionych w zespole nauczycieli i innych pracowników:

1)      zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników zespołu,

2)      przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom zespołu,

3)      występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników,

4)      współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim,

5)      wykonuje pozostałe czynności wynikające z ustawy Prawo Oświatowe oraz przepisów wykonawczych,

6)      współdziała ze szkołami wyższymi kształcenia nauczycieli w organizowaniu praktyk pedagogicznych,

7)      dokonuje powierzenia i odwołania z funkcji wicedyrektora oraz innych stanowisk kierowniczych po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej.

3.      Czas pracy dyrektora szkoły i innych pracowników, którym powierzono funkcję
w zespole, jest określony wymiarem ich zadań dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych.

 

 

§ 13

 

Zadania wicedyrektora
1.      W zespole może być utworzone stanowisko wicedyrektora, w przypadku kiedy szkoła liczy co najmniej 12 oddziałów. Wicedyrektor przyjmuje na siebie część zadań dyrektora, a w szczególności :

1)      pełni funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności,

2)      przygotowuje projekty następujących dokumentów programowo- organizacyjnych zespołu szkół: tygodniowy rozkład zajęć szkolnych, kalendarz szkolny, roczny plan obserwacji lekcji, plan ewaluacji pracy zespołu, oceny pracy nauczyciela i oceny
z przebiegu stażu, plan dyżurów międzylekcyjnych i inne

3)      współuczestniczy w opracowaniu koncepcji pracy zespołu, szkolnego zestawu programów nauczania, statutu zespołu, programu wychowawczo- profilaktycznego,

4)      organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli,

5)      obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia edukacyjne i opiekuńcze, udziela niezbędnej pomocy, zwłaszcza metodycznej oraz wydaje zalecenia,

6)      sprawuje nadzór nad dyscypliną pracy nauczycieli,

7)      sprawuje nadzór nad dyscypliną uczniów oraz bezpieczeństwem, w szczególności zapewnia ochronę przed przemocą oraz innymi przejawami patologii społecznej,

8)      kontroluje dokumentację przebiegu nauczania (dzienniki lekcyjne, rewalidacyjne, pracy pozalekcyjnej i arkusze ocen), odpowiada za poprawne prowadzenie dokumentacji szkolnej,

9)      wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora związane bezpośrednio
z realizacją statutowych zadań zespołu.

 

 

 

§ 14

 

Zadania kierownika świetlicy
1.      Na terenie szkoły może być powołany przez dyrektora zespołu kierownik świetlicy. Kierownik realizuje następujące zadania:

1)      opracowuje dokumenty związane z funkcjonowaniem świetlicy szkolnej: roczny plan dydaktyczno-wychowawczy, karty zgłoszeń uczniów, tygodniowy i dzienny rozkład zajęć z uczniami, prowadzenie dziennika zajęć,

2)      opracowuje zakres czynności dla intendenta, kucharki i pomocy kuchennej,

3)      organizuje narady szkoleniowo-instruktażowe dla zespołu pracowników świetlicy,

4)      nadzoruje sprawy finansowe świetlicy,

5)      kontroluje pracę intendenta i podległych pracowników,

6)      współpracuje z rodzicami uczniów oraz personelem szkoły i służbą medyczną,

7)      dba o bezpieczeństwo uczniów zapobiegając przemocy, uzależnieniom, demoralizacji oraz innym przejawom patologii społecznej

8)      dba o całość spraw opiekuńczo-wychowawczych i żywieniowych w świetlicy,

9)      wykonuje inne prace zlecone przez dyrektora zespołu, związane bezpośrednio
z realizacją statutowych zadań zespołu.

 

§ 15

 

Zadania Rady Pedagogicznej
1.      W zespole działa rada pedagogiczna, która jest organem kolegialnym zespołu
w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących  kształcenia, wychowania
i opieki.

W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w zespole.
W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej  przewodniczącego za zgodą lub  na wniosek rady pedagogicznej.
Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor zespołu.
Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania
i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy:
1)      organu sprawującego nadzór pedagogiczny,

2)      przewodniczącego rady pedagogicznej,

3)      co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej,

4)      organu prowadzącego.

Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej, jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
Dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje
o działalności zespołu.
Zadania stanowiące rady pedagogicznej obejmują:
1)      uchwalenie statutu zespołu i dokonywanie w nim zmian,

2)      zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

3)      zatwierdzenie planów pracy szkół tworzących zespół,

4)      podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w zespole,

5)      ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli zespołu

6)      podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,

7)      ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.

Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy jej członków.
Rada pedagogiczna działa zgodnie z ustalonym regulaminem swojej działalności, zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności :
1)      organizację pracy zespołu, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,

2)      wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

3)      propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz zajęć dodatkowych,

4)      podjęcie w zespole działalności przez stowarzyszenia i organizacje.

Dyrektor zespołu wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust.8, niezgodnych
z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz organ prowadzący. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela
ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w zespole.
W przypadkach określonych w ust.13 organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszonych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców,
a także nauczycieli i innych pracowników zespołu.
 

§ 16

 

Zadania Rady Rodziców
1.      W zespole może zostać utworzona rada szkoły na wniosek następujących organów: rada rodziców, samorząd uczniowski, rada pedagogiczna, dyrektor zespołu.

W zespole działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
Rada rodziców składa się z przedstawicieli rodziców, wybieranych w tajnym głosowaniu na zebraniach w poszczególnych klasach.
Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania rady rodziców, w tym szczegółowe zasady wyznaczania przedstawicieli rodziców do pracy w innych organach -
z wyłączeniem wyboru przedstawicieli do rady szkoły, określa regulamin działalności rady rodziców.
Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem zespołu.
Dyrektor zapewnia radzie rodziców organizacyjne warunki działania oraz stale współpracuje z radą rodziców - osobiście lub przez wyznaczonego nauczyciela.
Rada rodziców zatwierdza program profilaktyczno-wychowawczy zespołu.
Rada rodziców może występować do innych organów z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw zespołu w szczególności:
1)      w sprawie utworzenia rady szkoły,

2)      w sprawach określonych w statucie.

Rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł, przeznaczane na wspieranie statutowej działalności zespołu (Fundusz Rady Rodziców). Zasady wydatkowania środków funduszu określa regulamin działalności rady rodziców.
Rada rodziców upoważnia dyrektora zespołu do założenia rachunku bankowego
i dysponowania nim.
§ 17

 

Zadania samorządu uczniowskiego
1.      W zespole działa samorząd uczniowski , który z mocy prawa tworzą  wszyscy uczniowie.

Organami samorządu uczniowskiego są:
1)      przewodniczący samorządu uczniowskiego,

2)      zastępca przewodniczącego samorządu uczniowskiego.

Samorząd jest kolegialnym organem zespołu współpracującym z dyrektorem, radą pedagogiczną oraz radą rodziców.
Zasady wybierania i działania samorządu uczniowskiego określa regulamin uchwalany przez uczniów na początku każdego roku szkolnego w głosowaniu tajnym
i powszechnym.
Samorząd jest jedynym reprezentantem uczniów, jego regulamin nie może być sprzeczny ze statutem zespołu.
W ramach działalności samorządu uczniowskiego może być prowadzony wolontariat.
Samorząd uczniowski może przedstawić radzie pedagogicznej uwagi i wnioski
do realizacji w programie zespołu oraz innych sprawach dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1)      prawo do zapoznawania się z wymaganiami edukacyjnymi,

2)      prawo do znajomości sposobów sprawdzania osiągnięć w zdobywaniu wiedzy
i umiejętności,

3)      prawo do znajomości kryteriów oceniania z poszczególnych przedmiotów
i zachowania oraz sposobów poprawiania ocen i trybów przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,

4)      prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej,

5)      prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, lecz w porozumieniu z dyrektorem zespołu,

6)      prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu (tryb wybierania opiekuna ujęty w regulaminie samorządu),

7)      prawo do występowania z wnioskami w sprawach nagradzania i karania uczniów

Formy i sposoby inspirowania samorządu do inicjowania własnej pracy:
1)      zebrania z dyrektorem zespołu dwa razy w roku, zapoznawanie uczniów
z przepisami prawa oświatowego, statutem zespołu,

2)      zlecanie samorządowi przeprowadzania imprez szkolnych, środowiskowych oraz integracyjnych.

 

Rozdział 2
Zasady współpracy organów zespołu
§ 18

1.      Każdy z organów ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji
w granicach swoich zadań określonych ustawą Prawo Oświatowe i statutem zespołu.

2.      Pomiędzy organami zespołu zapewnia się bieżącą wymianę informacji
o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.

3.      Dyrektor zespołu stwarza warunki dla organów do przedstawiania swoich uwag, wniosków i oczekiwań. Służą temu:

1)      zebrania ogólne członków organu ( dwa razy w roku),

2)      zebrania ogólne z udziałem przedstawicieli innych organów ( dwa razy w roku),

3)      kierowanie pism do innych organów,

4)      składania sprawozdania z pracy jednego organu pozostałym organom,

5)      zebrania klasowe – możliwość przedstawiania przez ogół rodziców danej klasy wniosków i uwag do wychowawcy oraz do rady rodziców,

6)      zebrania wychowawców klas z dyrektorem zespołu,

7)      zebrania rady rodziców,

8)      opiniowanie decyzji, współpraca w ich podejmowaniu zgodnie z regulaminami.

4.      W przypadku nierespektowania uprawnień jednego organu przez inny organ można złożyć pisemne zażalenie do dyrektora.

5.      Wszystkie spory na terenie zespołu  rozstrzygane są przez dyrektora lub komisję przez niego wyznaczoną:

1)      w skład komisji wchodzą przedstawiciele organów biorących udział w sporze,

2)      nauczycieli do pracy w komisji powołuje dyrektor zespołu, w przypadku uczniów rzecznik praw ucznia, w przypadku rodziców rada rodziców.

 

Rozdział 3
Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami
§ 19

1.      Każda z zainteresowanych stron występuje z wnioskiem do dyrektora zespołu
o powołanie komisji i przedstawienie na piśmie przedmiotu sporu.

2.      Komisja na posiedzeniu, po uprzednim wysłuchaniu stron, rozpatruje wniosek dążąc do złagodzenia sporu i przekazuje swoje stanowisko zainteresowanym stronom
w terminie do 7 dni.

3.      Stronom przysługuje prawo odwołania się do dyrektora od decyzji komisji w terminie do 7 dni.

4.      Dyrektor podejmuje decyzję w sprawie sporu na podstawie zebranej dokumentacji
i przedstawia ją zainteresowanym stronom w terminie do 7 dni.

5.      W razie nie rozstrzygnięcia sporu wewnątrz zespołu organ ma prawo zwrócić się
do organu nadzorującego zespół.

 

Dział IV
Organizacja kształcenia, wychowania i opieki
Rozdział 1
 

 

§ 20

Warunki organizacji kształcenia, wychowania i opieki określają statuty poszczególnych szkół.

 

§ 21

Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju
 

1. Szkoła organizuje zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

2. Koordynacją zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zajmuje się powołany przez dyrektora zespół, w skład którego wchodzą: psycholog, pedagog i logopeda.

3. Organizację zajęć wczesnego wspomagania rozwoju regulują odrębne przepisy.

 

Rozdział 2
Organizacja pracy zespołu
 

§ 22

 

Baza szkoły
Proces edukacyjny organizowany jest w budynku przy ulicy Konstytucji 20-22 oraz pomieszczeniach przy ul. Chrobrego 7.

Do realizacji celów statutowych zespół posiada pomieszczenia do nauki
z odpowiednim i niezbędnym wyposażeniem:

1)      gabinet psychologiczno –pedagogiczny,

2)      gabinet logopedyczny,

3)      gabinety rewalidacji,

4)      pracownie komputerowe,

5)      pracownię ceramiczną,

6)      pracownie gospodarstwa domowego,

7)      świetlicę szkolną,

8)      bibliotekę szkolną,

9)      izbę regionalna,

10)   halę i boisko sportowe,

11)  gabinet pielęgniarki szkolnej,

12)   kuchnię,

13)   jadalnię,

14)  pomieszczenia administracyjne i gospodarcze.

 

 

§ 23

 

Działalność innowacyjna i eksperymentalna
1.      Zespół umożliwia prowadzenie nauczycielom działalności innowacyjnej
i eksperymentalnej zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

 

§ 24

 

Praktyki studenckie
1.      Zespół może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego między dyrektorem zespołu lub za jego zgodą
z poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

 

§25

 

Biblioteka
1.      W realizacji celów statutowych, zespół zapewnia możliwość korzystania z biblioteki szkolnej służącej realizacji zadań wynikających z programu szkoły, rozwijaniu zainteresowań i samodzielnych poszukiwań uczniów, wspierającej doskonalenie zawodowe nauczycieli, popularyzującej wiedzę pedagogiczną wśród rodziców.

2.      Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy zespołu.

3.      Lokal biblioteki składa się z:

1)      wypożyczalni,

2)      miejsca wydzielonego na kącik czytelniczy.

4.  Wyposażenie biblioteki stanowią:

1)      meble biblioteczne,

2)      urządzenia audiowizualne.

5.  Wyposażenie i pomieszczenia biblioteki umożliwiają:

1)      bezpieczne i funkcjonalne przechowywanie oraz udostępnianie zbiorów,

2)      zorganizowanie warsztatu biblioteczno – informacyjnego umożliwiającego realizację przypisanych zadań bibliotece,

3)      korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich na zewnątrz poza bibliotekę.

6.      Wymiar czasu pracy bibliotekarza określony jest corocznie w arkuszu organizacyjnym zespołu.

7.      Godziny funkcjonowania biblioteki dostosowane są do czasu pracy ucznia i nauczyciela.

8.      Korzystanie z biblioteki jest bezpłatne.

9.      Zakup książek i czasopism jest finansowany ze środków budżetowych zespołu i rady rodziców.

10.  Zadania biblioteki:

1)      gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie materiałów bibliotecznych,

2)      gromadzenie i dystrybucja podręczników szkolnych,

3)      obsługa użytkowników poprzez udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie działalności informacyjnej,

4)      zaspokajanie zgłaszanych przez uczniów i nauczycieli potrzeb czytelniczych
i informacyjnych,

5)      podejmowanie – zgodnie z obowiązującymi w zespole programami i planami nauczania – różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej, wspieranie nauczycieli w realizacji programów nauczania,

6)      rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów, kształtowanie ich kultury czytelniczej, zaspokajanie potrzeb kulturalno-rekreacyjnych,

7)      pełnienie funkcji ośrodka informacji o materiałach dydaktycznych gromadzonych
w zespole.

11.  Regulamin biblioteki określa:

1)      godziny otwarcia,

2)      zasady korzystania ze zbiorów,

3)      tryb i warunki przeprowadzania zajęć edukacyjnych,

4)      tryb i warunki zamawiania usług bibliotecznych przez nauczycieli.

 

§ 26

 

Współpraca ze Stowarzyszeniami i innymi organizacjami
1.      W Szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje dziecięce i młodzieżowe
o charakterze spójnym z charakterem szkoły, określonym w jej Statucie i programie profilaktyczno-wychowawczym.

Zgodę na podjęcie działalności stowarzyszenia lub organizacji na terenie Zespołu wydaje Dyrektor, określając jednocześnie warunki prowadzenia tej działalności.
 
Dział V
Pracownicy zespołu
§ 27

1.      W zespole zatrudnia się nauczycieli, specjalistów oraz pracowników: ekonomicznych, administracyjnych, technicznych i pracowników obsługi.

2.       Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników zespołu określają odrębne przepisy.

3.      Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników zespołu oraz zasady ich wynagradzania określają odrębne przepisy.

4.      Inni pracownicy szkoły zapewniają bezpieczeństwo uczniom w czasie ich pobytu
w szkole m.in. poprzez:

1)      prowadzenie ewidencji osób wchodzących i wychodzących do budynku szkoły,

2)      czuwanie nad bezpieczeństwem na korytarzach szkolnych oraz na stołówce,

3)      usuwanie na bieżąco przez szkolnego konserwatora wszelkich usterek na terenie szkoły oraz zabezpieczanie miejsc niebezpiecznych,

4)      dbanie o czystość i higienę w miejscach przebywania uczniów,

5.      Zadania nauczyciela, wychowawcy klasy, psychologa, pedagoga, bibliotekarza, doradcy zawodowego oraz pomocy nauczyciela określają statuty szkół.

 

Dział VI
Uczniowie zespołu
 

§ 28

 

1.      Przepisy dotyczące uczniów zespołu zawarte zostały w statutach poszczególnych szkół,
a przepisy tam określone stosuje się odpowiednio.

 

 

Dział VII
  Wewnątrzszkolne ocenianie
 

 

§ 29

Zasady wewnątrzszkolnego oceniania zostały określone w statutach poszczególnych szkół, a przepisy tam zawarte stosuje się odpowiednio.
 

 
 

 

 

Dział VIII
Przepisy końcowe
 

§ 30

1.      Zespół używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

2.      Zespół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w jego skład, zawierającą nazwę zespołu.

3.      Tablice i stemple szkół podstawowych i szkoły ponadpodstawowej wchodzących
w skład zespołu szkół powinny zawierać nazwę zespołu, nazwę szkoły podstawowej
i nazwę szkoły ponadpodstawowej.

4.      Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

5.      Zasady gospodarki finansowej prowadzonej przez zespół określają odrębne przepisy.

6.      Zespół może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

7.      Zmiany w statucie wprowadza się na wniosek jednego z organów zespołu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści

Dział I. 1

Przepisy wprowadzające. 1

Rozdział 1. 1

Przepisy definiujące. 1

Rozdział 2. 2

Informacje ogólne o Zespole. 2

Dział II. 3

Cele i zadania zespołu oraz sposoby ich realizacji 3

Rozdział 1. 3

Rozdział 2. 3

Organizacja i świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej 3

Dział III. 4

Organy zespołu. 4

Rozdział 1. 4

Organy zespołu i ich kompetencje. 4

Wykaz organów zespołu. 4

Zadania dyrektora zespołu. 5

Zadania wicedyrektora. 6

Zadania kierownika świetlicy. 7

Zadania Rady Pedagogicznej 7

Zadania Rady Rodziców.. 9

Zadania samorządu uczniowskiego. 10

Rozdział 2. 11

Zasady współpracy organów zespołu. 11

Rozdział 3. 12

Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami 12

Dział IV.. 12

Organizacja kształcenia, wychowania i opieki 12

Rozdział 1. 12

Organizacja wczesnego wspomagania rozwoju. 12

Rozdział 2. 13

Organizacja pracy zespołu. 13

Baza szkoły. 13

Działalność innowacyjna i eksperymentalna. 13

Praktyki studenckie. 14

Biblioteka. 14

Współpraca ze Stowarzyszeniami i innymi organizacjami 15

Dział V.. 15

Pracownicy zespołu. 15

Dział VI. 16

Uczniowie zespołu. 16

Dział VII. 16

Wewnątrzszkolne ocenianie. 16

Dział VIII. 17

Przepisy końcowe. 17

 

 

Informacje o artykule

Podmiot udostępniający: Zespół Szkół Specjalnych nr 3 w Bytomiu
Odpowiadający za treść: Mirosław Wall
Wprowadził informację: Mirosław Wall
Edytował informację: Mirosław Wall
Lista załączników: Brak załączników
Data wytworzenia informacji: 17.12.2021
Data udostępnienia informacji: 17.12.2021
Data ostatniej aktualizacji: 17.12.2021
Liczba wyświetleń: 227
Rejestr zmian: Otwórz

Rejestr zmian

Data
Godzina
Rodzaj
Autor
Nazwa
17.12.2021
10:20:29
edycja
Mirosław Wall
Statut ZSS Nr 3
17.12.2021
10:20:10
dodanie
Mirosław Wall
Statut ZSS Nr 3