Biuletyn Informacji Publicznej
Zespół Szkół Specjalnych nr 3 w Bytomiu
  1. Jesteś tutaj: Start
  2. Przedmiot działania, kompetencje
  3. Statut SSPdP

Statut SSPdP

SZKOŁA SPECJALNA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY

W BYTOMIU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S T A T U T

 

 

 

 

 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BYTOM 2017

 

STATUT

SZKOŁY SPECJALNEJ PRZYSPOSABIAJĄCEJ

DO PRACY W BYTOMIU

 

 

Dział I
Rozdział 1
Informacje ogólne o szkole
 

§ 1

 

1.      Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy, zwana dalej Szkołą Przysposabiającą, wchodzi w skład Zespołu Szkół Specjalnych Nr 3 w Bytomiu, zwanego dalej zespołem.

2.      Szkoła Przysposabiająca prowadzi kształcenie specjalne dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

3.      Szkoła przysposabiająca jest 3 – letnią szkoła publiczną.

4.      Siedzibą szkoły jest budynek położony przy ul. Konstytucji 20-22.

5.      Organem prowadzącym jest Bytom miasto na prawach powiatu z siedzibą przy ulicy Parkowej 2.

6.      Szkoła używa następujących pieczątek i pieczęci:

1)      Pieczątka podłużna o treści: Zespół Szkół Specjalnych nr 3 Szkoła Specjalna

        Przysposabiająca do Pracy ul. Konstytucji 20-22

2)      Pieczęć okrągła duża o treści: Szkoła Przysposabiająca do Pracy w Bytomiu

3)      Pieczęć okrągła mała o treści: Szkoła Przysposabiająca do Pracy w Bytomiu

 

7.      W nazwie Szkoły Przysposabiającej umieszczonej na tablicy urzędowej, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie „specjalna”.

 

 

 

 

Dział II
Cele i zadania szkoły oraz sposoby ich realizacji
 
Rozdział 1
Cele i zadania szkoły
 

§ 2

Cele i zadania zespołu wynikają z przepisów prawa oświatowego oraz przepisów wykonawczych wydanych na jego podstawie.
Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi polega na całościowej i jednoczesnej realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej szkoły, z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania dostarczanych przez współczesne nauki społeczno – pedagogiczne.
Celem szkoły przysposabiającej jest efektywne przygotowanie uczniów do dorosłości, w tym także w praktycznym przysposobieniu do podjęcia zatrudnienia na otwartym/chronionym rynku pracy.
Celem jest także: utrwalanie i poszerzanie zakresu już zdobytej wiedzy i umiejętności, doskonalenie już posiadanych kompetencji społecznych, zdolności adaptacyjnych
i kształcenie nowych umiejętności przygotowujących młodzież do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego i aktywnego życia, na miarę ich możliwości poprzez:
1)      wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia,

2)      kształtowanie kompetencji społeczno-zawodowych istotnych z punktu widzenia samostanowienia w dorosłym życiu,

3)      kształtowanie umiejętności współżycia i współpracy oraz komunikowania się na zasadach otwartości, partnerstwa i wzajemności,

4)      przygotowanie do wykonywania, indywidualnie i zespołowo, różnych prac, mających na celu zaspokajanie potrzeb własnych i otoczenia,

5)      stymulowanie rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego przez wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych,

6)      zapewnienie uczniom dostępu do różnych źródeł informacji i opanowanie umiejętności korzystania z nich,

7)      kształtowanie poczucia odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory
i podejmowane decyzje,

8)      kształtowanie umiejętności praktycznych do podjęcia zatrudnienia na otwartym lub chronionym rynku pracy,

9)      zwiększenie zakresu możliwości przygotowania ucznia do podejmowania decyzji w zakresie wyboru celowej aktywności po zakończeniu edukacji w zależności od indywidualnych predyspozycji, możliwości i ograniczeń.

Maksymalne usprawnienie zaburzonych funkcji psychologicznych, umożliwiających zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.
W przypadkach zaniedbania ucznia przez dom rodzinny lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym ze strony środowiska rodzinnego, szkoła występuje do wydziału rodzinnego sądu rejonowego o zastosowanie środków opiekuńczych wobec takiego ucznia.
7.    Do zadań szkoły należy:

1)      zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków uczniom i nauczycielom w czasie wszystkich zajęć organizowanych przez szkołę;

2)      tworzenie przyjaznej atmosfery do nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia oraz tworzenie komfortu psychicznego;

3)      udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej lub innej specjalistycznej wspomagającej rozwój;

4)      współpraca z rodzicami uczniów i ich zaangażowanie do współdziałania
w procesie dydaktyczno-wychowawczym celem zwiększenia efektywności podejmowanych działań;

5)      wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;

6)      wspieranie rozwoju zainteresowań, zdolności i kreatywności poprzez organizowanie zajęć pozalekcyjnych;

7)      umożliwianie uczniom udziału w aktualnych wydarzeniach społecznych
i kulturalnych oraz zapewnienie możliwości korzystania z różnych form spędzania czasu wolnego;

8)      tworzenie warunków i sytuacji sprzyjających i doskonalących zaradność życiową uczniów oraz niezależność w czynnościach samoobsługowych;

9)      pomoc i wsparcie uczniów w tworzeniu i realizowaniu planów życiowych
z uwzględnieniem możliwości i ograniczeń wynikających
z niepełnosprawności;

10)  przygotowanie uczniów do poruszania się na rynku pracy;

11)  wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji zawodowych
i określaniu dalszej drogi jako absolwenta szkoły przysposabiającej;

12) wsparcie uczniów pomocą doradcy zawodowego, w tym prowadzenie zajęć grupowych i konsultacji indywidualnych;

13)  nawiązanie kontaktu z lokalnymi ośrodkami wsparcia oraz instytucjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych i promującymi aktywizację społeczną i zawodową tych osób;

14)  dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i na jej podstawie opracowywanie i modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjnego.

§ 3

 

Szkoła w swojej pracy wychowawczej wspiera obowiązki rodziców.
Szkoła w zakresie funkcji wychowawczej w szczególności:
1)      uczy szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego, 

2)      przygotowuje do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej w duchu przekazywania dziedzictwa kulturowego ze szczególnym uwzględnieniem kultury i historii Górnego Śląska przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata,

3)      kształtuje postawy patriotyczne, umożliwia poznanie historii kraju i jego problemów współczesnych,

4)      przygotowuje uczniów do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania właściwych wyborów i hierarchizacji wartości,

5)      kształtuje postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów, uczy współdziałania i współtworzenia wspólnoty nauczycieli i uczniów,

6)      wdraża do poszukiwania, odkrywania i dążenia na drodze rzetelnej pracy
do osiągnięcia celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia miejsca
w świecie,

7)      umożliwia zrozumienie życiowej przydatności całej ich edukacji,

8)      przygotowuje do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości,

9)      ukazuje wartości, wzorce osobowe i postawy społeczne godne naśladowania,

10)  uczy odróżniania dobra od zła,

11)  wdraża do bycia coraz bardziej samodzielnym w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie z odpowiedzialnością za innych,

12)  kształci u uczniów rzetelność, sumienność i odpowiedzialność za powierzone do wykonania zadania,

13)  budzi szacunek do tradycji narodu polskiego, jego kultury, literatury i języka.

 

§ 4

 
W zakresie pracy opiekuńczej zespół zapewnia uczniom w szczególności:
1)   sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz przerwy obiadowej;

2)   zapewnienie bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki poprzez funkcjonowanie monitoringu wizyjnego;

3)   sprawowanie opieki nad uczniami podczas wyjść poza teren szkoły,

4)   organizowanie szczególnych form opieki bądź doraźnej pomocy materialnej dla uczniów, którzy tej pomocy potrzebują,

5)   zapewnienie opieki medycznej w zespole, a w uzasadnionych przypadkach kierowanie na badania specjalistyczne.

 

§ 5

 

W zakresie nauczania szkoła zapewnia uczniom w szczególności:
1)      naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem,

2)      poznanie prostego języka matematyki, dostrzeganie oraz formułowanie różnic
i związków pomiędzy zjawiskami, czynnościami i liczbami, rozwijanie wyobraźni przestrzennej,

3)      poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie wiedzy umożliwiającej zaistnienie na rynku pracy,

4)      poznawanie różnorodności świata przyrody, poznawanie i rozumienie podstawowych procesów życiowych organizmów, kształtowanie zachowań ekologicznych,

5)     rozwijanie zdolności myślenia konkretnego, analitycznego i syntetycznego,

6)     wdrażanie zdobytych wiadomości do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,

7)     poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,

8)   poznawanie dziedzictwa narodowego postrzeganego w perspektywie kultury europejskiej.

Umożliwia uczniom usprawnianie i kompensowanie zaburzonych funkcji rozwoju, zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych.
Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy na otwartym/chronionym rynku pracy. 
 

§ 6

 

W zakresie kształcenia umiejętności szkoła:
1)      stwarza warunki do wykorzystywania zdobytej wiedzy w celu przygotowania do pracy i życia w warunkach współczesnego świata,

2)      wdraża do samodzielności,

3)      kształci i rozwija umiejętności społeczne ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej zgodnie
z obowiązującymi normami,

4)      rozwija umiejętności komunikacyjne ucznia oraz uczy inicjowania, podtrzymywania i rozwijania relacji z innymi ludźmi, prezentowania własnego punktu widzenia i brania pod uwagę poglądów innych,

5)      uczy poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się zdobyczami techniki i technologią informacyjną,

Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane w odrębnych przepisach.
 
Rozdział 2
Sposoby realizacji celów i zadań
 

 

§ 7

1.                              Wyżej wymienione zadania szkoła realizuje:

1)      na zajęciach lekcyjnych,

2)      na zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań: zajęcia sportowe, biblioteka szkolna, organizacje szkolne)

3)      na zajęciach pozaszkolnych w trakcie wyjść i wycieczek, imprez sportowych oraz konkursów wiedzy i umiejętności,

2.         W ramach działalności opiekuńczej, dostosowanej do wieku i potrzeb uczniów,
z uwzględnieniem przepisów bhp szkoła:

1)      prowadzi dożywianie dla uczniów,

2)      koordynuje działania związane ze stypendium szkolnym,

3)      zapewnia opiekę pielęgniarki szkolnej.

3.    Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo i higieniczne warunki w czasie zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz przejazdów szkolnym autokarem na trasie szkoła - dom według następujących zasad:

1)      osobą odpowiedzialną za stan obiektu pod kątem bhp jest dyrektor szkoły oraz inspektor bhp,

2)      osobą bezpośrednio odpowiedzialną za bhp podczas lekcji jest nauczyciel uczący na tej lekcji,

3)      w czasie przerwy odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów ponosi nauczyciel dyżurujący,

4)      osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo uczniów przygotowujących się
do wychowania fizycznego (rozbierających się i ubierających się oraz ćwiczących) jest nauczyciel uczący wychowania fizycznego,

5)      osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć pozalekcyjnych jest nauczyciel prowadzący te zajęcia,

6)      zajęcia sportowe obowiązkowe i pozalekcyjne oraz inne dodatkowe nie mogą odbywać się bez opieki i nadzoru nauczyciela,

7)      należy stosować gimnastykę śródlekcyjną przy otwartych oknach,

8)      w razie nieszczęśliwego wypadku podczas lekcji, innych zajęć lub przerwy, nauczyciel udziela pomocy, a następnie wzywa pielęgniarkę szkolną oraz powiadamia dyrektora, a w razie konieczności wzywa pogotowie ratunkowe
i zawiadamia rodziców dziecka lub jego opiekunów,

9)      każdy opiekun pracowni, klasy, sali gimnastycznej, boiska, gdzie odbywają się zajęcia z dziećmi sprawdza na bieżąco, przed rozpoczęciem zajęć, stan danego pomieszczenia pod kątem bhp, a zauważone usterki niezwłocznie zgłasza dyrektorowi i wpisuje do zeszytu napraw konserwatora

Szkoła zapewnia bezpieczeństwo podczas wyjść, wyjazdów z uczniami według następujących zasad:
1)      przy wyjściu uczniów poza teren szkoły w obrębie tej samej miejscowości powinno być 2 opiekunów na 6 uczniów niepełnosprawnych intelektualnie
w stopniu umiarkowanym i znacznym, a poza terenem tej miejscowości –
2 opiekunów na 5 uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym,

2)      w czasie wycieczki podczas przemarszu ustala się, że jeden opiekun prowadzi grupę, a inny ją zamyka,

3)      zabrania się nauczycielom udzielania czasu wolnego dla uczniów w trakcie wycieczki,

4)      nauczyciel w czasie wycieczki kilkakrotnie kontroluje liczebność grupy,

5)      w czasie wycieczki kilkudniowej nauczyciel jest odpowiedzialny
za bezpieczeństwo, życie i zdrowie powierzonych jego opiece uczniów przez całą dobę,

6)      w czasie pobytu uczniów na tzw. „zielonej szkole” stosuje się wszystkie przepisy dotyczące bezpieczeństwa, życia i zdrowia przebywających dzieci,

7)      funkcję opiekuna wyjazdu śródrocznego można powierzyć również rodzicom po podpisaniu przez nich umowy i oświadczenia o odpowiedzialności za uczniów,

8)      udział uczniów w pracach na rzecz szkoły i środowiska może mieć miejsce pod warunkiem zapewnienia im bezpiecznych warunków pracy i pod nadzorem nauczyciela.

5.      Szkoła zapewnia bezpieczeństwo i opiekę w czasie przerwy obiadowej.

6.      Szkoła zapewnia opiekę uczniom, którzy nie uczęszczają na lekcje religii.

7.      Zabrania się pozostawienia ucznia na szkolnym korytarzu lub w innym pomieszczeniu bez opieki nauczyciela.

 
 

Rozdział 3
Organizacja i świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
 

§ 8

1.      W szkole organizuje się i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom. Korzystanie z pomocy psychologiczno- pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem dyrektora.

2.      Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Jest udzielana w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

3.      Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega w szczególności na:

1)      rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych ucznia

2)      rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia;

3)      rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia;

4)      wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami kierunkowymi;

5)      podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających
z programu wychowawczo- profilaktycznego zespołu;

6)      wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;

7)      wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia;

8)      udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia zawartych
w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;

9)      wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;

10)   podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

4.      W ramach funkcjonowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej szkoła zapewnia:

1)      realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,

2)      warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów;

3)      zajęcia specjalistyczne;

4)      inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe
i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne,

5)      integrację uczniów niepełnosprawnych ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi;

6)      przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.

5.      Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:

1)      z niepełnosprawności;

2)      z niedostosowania społecznego;

3)      z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;

4)      ze szczególnych uzdolnień;

5)      z zaburzeń komunikacji językowej;

6)      z choroby przewlekłej;

7)      z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;

8)      z niepowodzeń edukacyjnych;

9)      z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;

10)   z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

6.      Pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest udzielana w formie

1)      zajęć rozwijających uzdolnienia;

2)      zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;

3)      zajęć specjalistycznych o charakterze terapeutycznym,

4)      zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej,

5)      porad i konsultacji,

6)      warsztatów.

7.      O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno- pedagogiczną informuje się rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.

8.      O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor szkoły informuje rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.

9.      Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutycznym.

10.  Pomocy psychologiczno- pedagogicznej udzielają uczniom nauczyciele oraz specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć.

11.  Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywa się we współpracy z:

1)        rodzicami uczniów;

2)        poradniami psychologiczno - pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi;

3)        placówkami doskonalenia nauczycieli;

4)        innymi szkołami i placówkami;

5)        organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.

12.  Pomoc psychologiczno- pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:

1)        ucznia;

2)        rodziców ucznia;

3)        nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem;

4)        poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej;

5)        pielęgniarki szkolnej;

6)        pomocy nauczyciela;

7)        poradni;

8)        asystenta edukacji romskiej

9)        pracownika socjalnego;

10)    asystenta rodziny;

11)    kuratora sądowego.

 

 

Rozdział 4
Nauczanie indywidualne
 

§ 9

1.      Uczniom, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły dyrektor zespołu organizuje indywidualne nauczanie w domu ucznia. Zasady kierowania uczniów do indywidualnego nauczania regulują odrębne przepisy.

2.      Zajęcia indywidualnego nauczania organizowane są w domu ucznia.

3.      Młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz ośrodki wychowawcze nie są miejscem pobytu dziecka, ale miejscem, w którym dzieci i młodzież realizują obowiązek szkolny/nauki. Wskazana możliwość realizacji indywidualnego nauczania w tych placówkach musi być rozpatrywana indywidualnie w stosunku do wychowanka danej palcówki – jego stanu zdrowia oraz sytuacji prawnej i rodzinnej.

4.      W indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania, dostosowane do potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.

5.      W przypadku zajęć przysposobienia do pracy sposób realizacji określa dyrektor szkoły.

6.      Dyrektor szkoły organizuje indywidualne nauczanie w porozumieniu z organem prowadzącym z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu.

 

 

Rozdział 5
Pomoc materialna
 

§ 10

1.      Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki, w tym stała lub doraźna pomoc materialna lub rzeczowa poprzez:

1)      stały kontakt z opieką społeczną – wskazywanie uczniów i ich rodzin do pomocy,

2)       prowadzenie dożywiania finansowanego w ramach opieki społecznej oraz programu osłonowego Gminy Bytom

3)       udzielanie wsparcia najuboższym rodzinom w realizacji stypendium szkolnego

4)      pozyskiwanie sponsorów w celu dofinansowania różnych form wypoczynku
i rekreacji,

5)      prowadzenie akcji zimowego i letniego wypoczynku dla uczniów dofinansowywanych przez Wydział Edukacji Gminy Bytom,

 

 
 

 

 

 

Dział III
Organy zespołu
 
Rozdział 1
Organy zespołu i ich kompetencje
§ 11

 

Wykaz organów zespołu
1.      Organami zespołu są:

1)      dyrektor zespołu,

2)      wicedyrektor zespołu,

3)      kierownik świetlicy,

4)      rada pedagogiczna,

5)      rada rodziców,

6)      samorząd uczniowski.

§ 12

 

Zadania dyrektora zespołu
1.      Uprawnienia i obowiązki dyrektora zespołu:

1)      kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły jako integralną częścią zespołu i reprezentuje ją na zewnątrz,

2)      sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w szkole nauczycieli,

3)      sprawuje opiekę nad uczniami, stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego oraz zapewnia prawidłową realizację Konwencji o Prawach Dziecka,

4)      odpowiada za bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej uczniów,

5)      składa doniesienia o przestępstwie dotyczącym zniewagi funkcjonariusza publicznego do organów ścigania i do organu prowadzącego zespół,

6)      opracowuje dokumenty programowo- organizacyjne zespołu,

7)      dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zespołu,

8)      organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę zespołu,

9)      realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji,

10)   stwarza warunki do działania w zespole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej zespołu,

11)  kieruje pracami rady pedagogicznej  jako jej przewodniczący.

2.      Dyrektor jest kierownikiem dla zatrudnionych w zespole nauczycieli i innych pracowników:

1)      zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników zespołu,

2)      przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom zespołu,

3)      występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników,

4)      współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim,

5)      wykonuje pozostałe czynności wynikające z ustawy Prawo Oświatowe oraz przepisów wykonawczych,

6)      współdziała ze szkołami wyższymi kształcenia nauczycieli w organizowaniu praktyk pedagogicznych,

7)      dokonuje powierzenia i odwołania z funkcji wicedyrektora oraz innych stanowisk kierowniczych po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej.

3.      Czas pracy dyrektora szkoły i innych pracowników, którym powierzono funkcję
w zespole, jest określony wymiarem ich zadań dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych.

 

§ 13

 

Zadania wicedyrektora
1.      W zespole może być utworzone stanowisko wicedyrektora, w przypadku kiedy szkoła liczy co najmniej 12 oddziałów. Wicedyrektor przyjmuje na siebie część zadań dyrektora, a w szczególności :

1)      pełni funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności,

2)      przygotowuje projekty następujących dokumentów programowo- organizacyjnych zespołu szkół: tygodniowy rozkład zajęć szkolnych, kalendarz szkolny, roczny plan obserwacji lekcji, plan ewaluacji pracy zespołu, oceny pracy nauczyciela
i oceny z przebiegu stażu, plan dyżurów międzylekcyjnych i inne

3)      współuczestniczy w opracowaniu koncepcji pracy zespołu, szkolnego zestawu programów nauczania, statutu zespołu, programu wychowawczo- profilaktycznego,

4)      organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli,

5)      obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia edukacyjne i opiekuńcze, udziela niezbędnej pomocy, zwłaszcza metodycznej oraz wydaje zalecenia,

6)      sprawuje nadzór nad dyscypliną pracy nauczycieli,

7)      sprawuje nadzór nad dyscypliną uczniów oraz bezpieczeństwem, w szczególności zapewnia ochronę przed przemocą oraz innymi przejawami patologii społecznej,

8)      kontroluje dokumentację przebiegu nauczania (dzienniki lekcyjne, rewalidacyjne, pracy pozalekcyjnej i arkusze ocen), odpowiada za poprawne prowadzenie dokumentacji szkolnej,

9)      wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora związane bezpośrednio
z realizacją statutowych zadań zespołu.

§ 14

 

Zadania kierownika świetlicy
1.      Na terenie szkoły może być powołany przez dyrektora zespołu kierownik świetlicy. Kierownik realizuje następujące zadania:

1)      opracowuje dokumenty związane z funkcjonowaniem świetlicy szkolnej: roczny plan dydaktyczno-wychowawczy, karty zgłoszeń uczniów, tygodniowy i dzienny rozkład zajęć z uczniami, prowadzenie dziennika zajęć,

2)      opracowuje zakres czynności dla intendenta, kucharki i pomocy kuchennej,

3)      organizuje narady szkoleniowo-instruktażowe dla zespołu pracowników świetlicy,

4)      nadzoruje sprawy finansowe świetlicy,

5)      kontroluje pracę intendenta i podległych pracowników,

6)      współpracuje z rodzicami uczniów oraz personelem szkoły i służbą medyczną,

7)      dba o bezpieczeństwo uczniów zapobiegając przemocy, uzależnieniom, demoralizacji oraz innym przejawom patologii społecznej

8)      dba o całość spraw opiekuńczo-wychowawczych i żywieniowych w świetlicy,

9)      wykonuje inne prace zlecone przez dyrektora zespołu, związane bezpośrednio
z realizacją statutowych zadań zespołu.

 

 

 

§ 15

 

Zadania Rady Pedagogicznej
1.      W zespole działa rada pedagogiczna, która jest organem kolegialnym zespołu
w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących  kształcenia, wychowania
i opieki.

W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w zespole.
W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej  przewodniczącego za zgodą lub  na wniosek rady pedagogicznej.
Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor zespołu.
Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy:
1)      organu sprawującego nadzór pedagogiczny,

2)      przewodniczącego rady pedagogicznej,

3)      co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej,

4)      organu prowadzącego.

Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej, jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
Dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności zespołu.
Zadania stanowiące rady pedagogicznej obejmują:
1)      uchwalenie statutu zespołu i dokonywanie w nim zmian,

2)      zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

3)      zatwierdzenie planów pracy szkół tworzących zespół,

4)      podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w zespole,

5)      ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli zespołu

6)      podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,

7)      ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.

Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy jej członków.
Rada pedagogiczna działa zgodnie z ustalonym regulaminem swojej działalności, zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności :
1)      organizację pracy zespołu, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,

2)      wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

3)      propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz zajęć dodatkowych,

4)      podjęcie w zespole działalności przez stowarzyszenia i organizacje.

Dyrektor zespołu wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust.8, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz organ prowadzący. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela
ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w zespole.
W przypadkach określonych w ust.13 organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszonych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców,
a także nauczycieli i innych pracowników zespołu.
§ 16

 

Zadania Rady Rodziców
1.      W zespole może zostać utworzona rada szkoły na wniosek następujących organów: rada rodziców, samorząd uczniowski, rada pedagogiczna, dyrektor zespołu.

W zespole działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
Rada rodziców składa się z przedstawicieli rodziców, wybieranych w tajnym głosowaniu na zebraniach w poszczególnych klasach.
Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania rady rodziców, w tym szczegółowe zasady wyznaczania przedstawicieli rodziców do pracy w innych organach - 
z wyłączeniem wyboru przedstawicieli do rady szkoły, określa regulamin działalności rady rodziców.
Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem zespołu.
Dyrektor zapewnia radzie rodziców organizacyjne warunki działania oraz stale współpracuje z radą rodziców - osobiście lub przez wyznaczonego nauczyciela.
Rada rodziców zatwierdza program profilaktyczno-wychowawczy zespołu.
Rada rodziców może występować do innych organów z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw zespołu w szczególności:
1)      w sprawie utworzenia rady szkoły,

2)      w sprawach określonych w statucie.

Rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł, przeznaczane na wspieranie statutowej działalności zespołu (Fundusz Rady Rodziców). Zasady wydatkowania środków funduszu określa regulamin działalności rady rodziców.
Rada rodziców upoważnia dyrektora zespołu do założenia rachunku bankowego
i dysponowania nim.
§ 17

 

Zadania samorządu uczniowskiego
1.      W zespole działa samorząd uczniowski, który z mocy prawa tworzą wszyscy uczniowie.

Organami samorządu uczniowskiego są:
1)      przewodniczący samorządu uczniowskiego,

2)      zastępca przewodniczącego samorządu uczniowskiego.

Samorząd jest kolegialnym organem zespołu współpracującym z dyrektorem, radą pedagogiczną oraz radą rodziców.
Zasady wybierania i działania samorządu uczniowskiego określa regulamin uchwalany przez uczniów na początku każdego roku szkolnego w głosowaniu tajnym
i powszechnym.
Samorząd jest jedynym reprezentantem uczniów, jego regulamin nie może być sprzeczny ze statutem zespołu.
W ramach działalności samorządu uczniowskiego może być prowadzony wolontariat.
Samorząd uczniowski może przedstawić radzie pedagogicznej uwagi i wnioski
do realizacji w programie zespołu oraz innych sprawach dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1)      prawo do zapoznawania się z wymaganiami edukacyjnymi,

2)      prawo do znajomości sposobów sprawdzania osiągnięć w zdobywaniu wiedzy
i umiejętności,

3)      prawo do znajomości kryteriów oceniania z poszczególnych przedmiotów
i zachowania oraz sposobów poprawiania ocen i trybów przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,

4)      prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej,

5)      prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, lecz w porozumieniu z dyrektorem zespołu,

6)      prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu (tryb wybierania opiekuna ujęty w regulaminie samorządu),

7)      prawo do występowania z wnioskami w sprawach nagradzania i karania uczniów

Formy i sposoby inspirowania samorządu do inicjowania własnej pracy:
1)      zebrania z dyrektorem zespołu dwa razy w roku, zapoznawanie uczniów
z przepisami prawa oświatowego, statutem zespołu,

2)      zlecanie samorządowi przeprowadzania imprez szkolnych, środowiskowych oraz integracyjnych.

 

Rozdział 2
Zasady współpracy organów zespołu
§ 18

1.      Każdy z organów ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji
w granicach swoich zadań określonych ustawą Prawo Oświatowe i statutem zespołu.

2.      Pomiędzy organami zespołu zapewnia się bieżącą wymianę informacji
o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.

3.      Dyrektor zespołu stwarza warunki dla organów do przedstawiania swoich uwag, wniosków i oczekiwań. Służą temu:

1)      zebrania ogólne członków organu ( dwa razy w roku),

2)      zebrania ogólne z udziałem przedstawicieli innych organów ( dwa razy w roku),

3)      kierowanie pism do innych organów,

4)      składania sprawozdania z pracy jednego organu pozostałym organom,

5)      zebrania klasowe – możliwość przedstawiania przez ogół rodziców danej klasy wniosków i uwag do wychowawcy oraz do rady rodziców,

6)      zebrania wychowawców klas z dyrektorem zespołu,

7)      zebrania rady rodziców,

8)      opiniowanie decyzji, współpraca w ich podejmowaniu zgodnie z regulaminami.

4.      W przypadku nierespektowania uprawnień jednego organu przez inny organ można złożyć pisemne zażalenie do dyrektora.

5.      Wszystkie spory na terenie zespołu  rozstrzygane są przez dyrektora lub komisję przez niego wyznaczoną:

1)      w skład komisji wchodzą przedstawiciele organów biorących udział w sporze,

2)      nauczycieli do pracy w komisji powołuje dyrektor zespołu, w przypadku uczniów rzecznik praw ucznia, w przypadku rodziców rada rodziców.

 

Rozdział 3
Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami
§ 19

1.      Każda z zainteresowanych stron występuje z wnioskiem do dyrektora zespołu
o powołanie komisji i przedstawienie na piśmie przedmiotu sporu.

2.      Komisja na posiedzeniu, po uprzednim wysłuchaniu stron, rozpatruje wniosek dążąc do złagodzenia sporu i przekazuje swoje stanowisko zainteresowanym stronom
w terminie do 7 dni.

3.      Stronom przysługuje prawo odwołania się do dyrektora od decyzji komisji w terminie do 7 dni.

4.      Dyrektor podejmuje decyzję w sprawie sporu na podstawie zebranej dokumentacji
i przedstawia ją zainteresowanym stronom w terminie do 7 dni.

5.      W razie nie rozstrzygnięcia sporu wewnątrz zespołu organ ma prawo zwrócić się
do organu nadzorującego zespół.

 

 

 

 

 

Dział IV
Organizacja  kształcenia, wychowania i opieki
 

 

Rozdział 1
Organizacja pracy szkoły
 

§ 20

1.      Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

2.       Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacyjny zatwierdzają organ prowadzący i organ nadzoru pedagogicznego.
W arkuszu organizacyjnym zamieszcza się liczbę pracowników, ogólną liczbę godzin z przedmiotów obowiązkowych, nadobowiązkowych i innych zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.

3.      Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych
i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.

4.      Podstawową formą organizacyjną w zespole jest system klasowo – lekcyjny.

5.      Godzina lekcyjna nie może trwać dłużej niż 45 minut.

6.      Przerwa przeznaczona na posiłek wynosi co najmniej 15 minut.

7.      W zespole prowadzi się zajęcia rewalidacyjne w określonym wymiarze godzin dla każdego oddziału klasowego zgodnie z ramowym planem nauczania.

8.      Czas trwania zajęć rewalidacyjnych wynosi 60 minut.

9.      Zajęcia szkolne odbywają się codziennie od poniedziałku do piątku, tygodniowy wymiar godzin ustala obowiązujący plan nauczania.

10.  Nauka w szkole trwa 3 lata.

11.  Na zakończenie szkoły absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły przysposabiającej do pracy.

12.  Na początku roku szkolnego dyrektor powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli, zwanemu dalej wychowawcą.

13.  Rodzice danej klasy mają prawo wystąpić do dyrektora szkoły z wnioskiem o dobór lub zmianę nauczyciela, któremu powierzono zadania wychowawcy w danej klasie. Tryb postępowania w tym przypadku:

1)      rodzice poprzez radę rodziców składają pisemny wniosek z uzasadnieniem
do dyrektora zespołu,

2)      dyrektor w terminie do 7 dni rozpatruje wniosek i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej udziela pisemnej odpowiedzi,

3)      decyzja dyrektora jest ostateczna i nie podlega odwołaniu.

14.  Zmiana wychowawcy lub czasowe powierzenie tej funkcji innemu nauczycielowi może nastąpić na wniosek dyrektora i rady pedagogicznej w przypadku, gdy organ występujący z wnioskiem ma uzasadnione przyczyny, jak:

1)      dłuższa usprawiedliwiona  nieobecność wychowawcy,

2)      nie wywiązywanie się z obowiązków wychowawcy,

3)      inne ważne przyczyny podważające zasadność dotychczasowego pełnienia obowiązków wychowawcy.

15.  Tryb postępowania:

1)      na posiedzeniu rada pedagogiczna rozpatruje wniosek i podejmuje decyzję
na mocy uchwały zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym,

2)      decyzja rady pedagogicznej jest ostateczna i nie podlega odwołaniu.

 

 

§ 21

Formy działalności dydaktyczno-wychowawczej
 

1.       Podstawową jednostką w szkole jest oddział złożony z uczniów, którzy
w jednorocznym kursie uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych ramowym planem nauczania.

2.       Zajęcia edukacyjne są organizowane w oddziałach, a zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy także w zespołach międzyoddziałowych lub międzyszkolnych. W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy mogą być realizowane na terenie innych jednostek organizacyjnych.

3.       Oddziały tworzy się zgodnie z obowiązującą normą:

1)      od 6 do 8 uczniów, a w przypadku niepełnosprawności sprzężonych dopuszcza się obniżenie ilości uczestników o 2.

4.       Poza systemem klasowo-lekcyjnym mogą odbywać się następujące zajęcia:

4)      wycieczki i wyjazdy,

5)      uroczystości, apele i akademie,

6)      rekolekcje,

7)      inne, na wniosek samorządu uczniowskiego, jeżeli są zgodne z Programem Wychowawczo-Profilaktycznym szkoły

5.       Liczbę uczestników kół zainteresowań i innych zajęć nadobowiązkowych określają odrębne przepisy.

 

§ 22

Przysposobienie do Pracy
 
Przysposobienie do pracy, rozumiane jest jako kształtowanie właściwych postaw wobec pracy, przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy i poznawanie typowych sytuacji związanych z pracą, uczenie wykonywania różnych prac, w tym porządkowych i pomocniczych oraz opanowanie podstawowych umiejętności
i czynności pracy, a także przygotowanie do podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lub chronionym rynku pracy.
Zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy są prowadzone na terenie szkoły w pracowni gospodarstwa domowego, pracowni ceramiczno - artystycznej, poligraficznej, technicznej, multimedialnej, a także innych pomieszczeniach wchodzących w skład szkoły.
W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą a daną jednostką.
W trakcie trwania zajęć przysposobienia do pracy są realizowane następujące zagadnienia:
1)      praca i jej znaczenie w życiu człowieka, prawa i obowiązki pracownika
i pracodawcy,

2)      poszukiwanie zatrudnienia i poznanie sposobu dopełniania formalności związanych z zatrudnianiem,

3)      rodzaje pracy i specyficzne zachowania zawodowe,

4)      organizacja i środowisko pracy,

5)      umiejętność pracy w zespole,

6)      podstawowa wiedza o narzędziach, urządzeniach i materiałach stosowanych podczas wykonywania prac,

7)      bezpieczeństwo i higiena pracy oraz przepisy przeciwpożarowe,

8)      sprawdzanie jakości materiału i stanu urządzeń,

9)      posługiwanie się narzędziami i urządzeniami charakterystycznymi dla różnych prac,

10)  obsługa maszyn i urządzeń technicznych, montaż i demontaż,

11)  przygotowanie teoretyczne i praktyczne do wykonywania czynności pracy
w zakresie:

a)      zasad organizacji miejsca pracy,

b)      przygotowywania narzędzi i materiałów (jakościowa i ilościowa kontrola ich stanu),

c)      opanowania koniecznych ruchów oraz ich rytmu podczas wykonywania konkretnych czynności,

d)     umiejętności planowania przerw w pracy,

e)      opanowania prawidłowego trzymania narzędzi,

f)       zasad łączenia różnych materiałów,

g)      sposobów kontroli przebiegu i rezultatów pracy,

h)      najczęściej popełniane błędy i sposoby ich eliminowania.

 

 

§ 23

Organizacja nauczania religii/etyki
1.      Na prośbę rodziców/opiekunów niepełnoletniego ucznia lub na prośbę ucznia pełnoletniego szkoła organizuje naukę religii/etyki zgodnie z odrębnymi przepisami.

2.      Prośba, o której mowa w ust. 1 jest wyrażana w formie pisemnego oświadczenia. Oświadczenie nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może jednak być zmienione.

3.      Udział ucznia w zajęciach religii/etyki jest dobrowolny. Uczeń może uczestniczyć
w dwóch rodzajach zajęć.

4.      W przypadkach, gdy uczeń uczestniczy w dwóch rodzajach edukacji tj. religii i etyki na świadectwie i w arkuszu ocen umieszcza się oceny z obu edukacji.

5.      W przypadku, gdy uczeń nie uczęszcza na zajęcia religii i/lub etyki – przebywa od opieką nauczyciela świetlicy. Wyjątkiem jest przypadek, gdy rodzice ucznia złożą oświadczenie o zapewnieniu dziecku opieki na czas trwania lekcji (zwolnienia
z pierwszych i ostatnich lekcji w planie zajęć).

 

 

§ 24

Zajęcia rozwijające uzdolnienia i zainteresowania uczniów
1.      Szkoła w zależności od potrzeb i możliwości finansowych prowadzi zajęcia dodatkowe (pozalekcyjne).

2.      Zajęcia są bezpłatne dla ucznia.

3.      Zajęcia są prowadzone w grupach międzyoddziałowych.

4.      Rodzaje zajęć rozwijających uzdolnienia i zainteresowania:

1)      sportowo – turystyczne,

2)      artystyczne,

3)      informatyczne,

4)      przedmiotowe,

5)      gry i zabawy rekreacyjne

6)      kultury regionu,

7)      czytelnicze,

8)      inne (w zależności od potrzeb uczniów).

5.      Cele zajęć  dodatkowych :

1)      pogłębianie  wiedzy i umiejętności uczniów w wybranych dziedzinach,

2)      rozwój ich zainteresowań i uzdolnień,

3)      wdrażanie do racjonalnego i kulturalnego spędzania czasu wolnego,

4)      umiejętność współpracy i współdziałania w zespole,

5)      umiejętność właściwego komunikowania się w grupie,

6)      przeciwdziałanie agresji, patologiom społecznym,

7)      przygotowywanie do aktywnego pełnienia ról w przyszłości,

8)      kształtowanie właściwych kontaktów interpersonalnych wśród uczniów
i nauczycieli,

9)       umiejętność współpracy ze środowiskiem i służenia jego potrzebom
i oczekiwaniom,

10)   umiejętność prezentowania swoich osiągnięć i sukcesów,

11)   umiejętność służenia innym ludziom np. seniorom, parafianom, przedszkolakom, rodzicom,

12)   dowartościowanie  samego siebie, dostrzeganie swoich mocnych stron.

 

 

Rozdział 2
Organizacja wychowania i opieki
 

§ 25

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny
1.      Program wychowawczo- profilaktyczny obejmuje zadana w zakresie wychowania
i profilaktyki wynikające diagnozy potrzeb uczniów, środowiska szkolnego, rodzinnego i lokalnego.

2.      Tryb opracowania programu:

1)      program wychowawczo-profilaktyczny przygotowuje (zmienia i modyfikuje),
w oparciu o wyniki diagnozy, zespół nauczycieli powołany przez dyrektora spośród rady pedagogicznej przy współpracy z radą rodziców,

2)      uchwalanie programu wychowawczo-profilaktycznego zespołu powierza się radzie rodziców, która powinna działać w porozumieniu z radą pedagogiczną,

3)      jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego (do 30 września każdego roku szkolnego) nie osiągnie porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki, program ten ustala dyrektor szkoły lub placówki w uzgodnieniu
z organem sprawującym nadzór pedagogiczny,

4)      po zakończeniu każdego roku szkolnego następuje weryfikacja programu wychowawczo-profilaktycznego.

3.      Program wychowawczo- profilaktyczny jest integralnie związany z celami
i zadaniami zespołu.

 

§ 26

Współpraca z rodzicami
1.      Szkoła zapewnia rodzicom prawo do:

1)      znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w danej klasie
 i szkole,

2)      znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,

3)      znajomości zasad wystawiania i poprawy ocen zachowania i ocen klasyfikacyjnych,

4)   &nbs