-
Jesteś tutaj:
Start
-
Przedmiot działania, kompetencje
- Statut SSPdP
Statut SSPdP
SZKOŁA SPECJALNA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY
W BYTOMIU
S T A T U T
BYTOM 2017
STATUT
SZKOŁY SPECJALNEJ PRZYSPOSABIAJĄCEJ
DO PRACY W BYTOMIU
Dział I
Rozdział 1
Informacje ogólne o szkole
§ 1
1. Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy, zwana dalej Szkołą Przysposabiającą, wchodzi w skład Zespołu Szkół Specjalnych Nr 3 w Bytomiu, zwanego dalej zespołem.
2. Szkoła Przysposabiająca prowadzi kształcenie specjalne dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
3. Szkoła przysposabiająca jest 3 – letnią szkoła publiczną.
4. Siedzibą szkoły jest budynek położony przy ul. Konstytucji 20-22.
5. Organem prowadzącym jest Bytom miasto na prawach powiatu z siedzibą przy ulicy Parkowej 2.
6. Szkoła używa następujących pieczątek i pieczęci:
1) Pieczątka podłużna o treści: Zespół Szkół Specjalnych nr 3 Szkoła Specjalna
Przysposabiająca do Pracy ul. Konstytucji 20-22
2) Pieczęć okrągła duża o treści: Szkoła Przysposabiająca do Pracy w Bytomiu
3) Pieczęć okrągła mała o treści: Szkoła Przysposabiająca do Pracy w Bytomiu
7. W nazwie Szkoły Przysposabiającej umieszczonej na tablicy urzędowej, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie „specjalna”.
Dział II
Cele i zadania szkoły oraz sposoby ich realizacji
Rozdział 1
Cele i zadania szkoły
§ 2
Cele i zadania zespołu wynikają z przepisów prawa oświatowego oraz przepisów wykonawczych wydanych na jego podstawie.
Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi polega na całościowej i jednoczesnej realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej szkoły, z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania dostarczanych przez współczesne nauki społeczno – pedagogiczne.
Celem szkoły przysposabiającej jest efektywne przygotowanie uczniów do dorosłości, w tym także w praktycznym przysposobieniu do podjęcia zatrudnienia na otwartym/chronionym rynku pracy.
Celem jest także: utrwalanie i poszerzanie zakresu już zdobytej wiedzy i umiejętności, doskonalenie już posiadanych kompetencji społecznych, zdolności adaptacyjnych
i kształcenie nowych umiejętności przygotowujących młodzież do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego i aktywnego życia, na miarę ich możliwości poprzez:
1) wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia,
2) kształtowanie kompetencji społeczno-zawodowych istotnych z punktu widzenia samostanowienia w dorosłym życiu,
3) kształtowanie umiejętności współżycia i współpracy oraz komunikowania się na zasadach otwartości, partnerstwa i wzajemności,
4) przygotowanie do wykonywania, indywidualnie i zespołowo, różnych prac, mających na celu zaspokajanie potrzeb własnych i otoczenia,
5) stymulowanie rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego przez wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych,
6) zapewnienie uczniom dostępu do różnych źródeł informacji i opanowanie umiejętności korzystania z nich,
7) kształtowanie poczucia odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory
i podejmowane decyzje,
8) kształtowanie umiejętności praktycznych do podjęcia zatrudnienia na otwartym lub chronionym rynku pracy,
9) zwiększenie zakresu możliwości przygotowania ucznia do podejmowania decyzji w zakresie wyboru celowej aktywności po zakończeniu edukacji w zależności od indywidualnych predyspozycji, możliwości i ograniczeń.
Maksymalne usprawnienie zaburzonych funkcji psychologicznych, umożliwiających zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.
W przypadkach zaniedbania ucznia przez dom rodzinny lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym ze strony środowiska rodzinnego, szkoła występuje do wydziału rodzinnego sądu rejonowego o zastosowanie środków opiekuńczych wobec takiego ucznia.
7. Do zadań szkoły należy:
1) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków uczniom i nauczycielom w czasie wszystkich zajęć organizowanych przez szkołę;
2) tworzenie przyjaznej atmosfery do nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia oraz tworzenie komfortu psychicznego;
3) udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej lub innej specjalistycznej wspomagającej rozwój;
4) współpraca z rodzicami uczniów i ich zaangażowanie do współdziałania
w procesie dydaktyczno-wychowawczym celem zwiększenia efektywności podejmowanych działań;
5) wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
6) wspieranie rozwoju zainteresowań, zdolności i kreatywności poprzez organizowanie zajęć pozalekcyjnych;
7) umożliwianie uczniom udziału w aktualnych wydarzeniach społecznych
i kulturalnych oraz zapewnienie możliwości korzystania z różnych form spędzania czasu wolnego;
8) tworzenie warunków i sytuacji sprzyjających i doskonalących zaradność życiową uczniów oraz niezależność w czynnościach samoobsługowych;
9) pomoc i wsparcie uczniów w tworzeniu i realizowaniu planów życiowych
z uwzględnieniem możliwości i ograniczeń wynikających
z niepełnosprawności;
10) przygotowanie uczniów do poruszania się na rynku pracy;
11) wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji zawodowych
i określaniu dalszej drogi jako absolwenta szkoły przysposabiającej;
12) wsparcie uczniów pomocą doradcy zawodowego, w tym prowadzenie zajęć grupowych i konsultacji indywidualnych;
13) nawiązanie kontaktu z lokalnymi ośrodkami wsparcia oraz instytucjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych i promującymi aktywizację społeczną i zawodową tych osób;
14) dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i na jej podstawie opracowywanie i modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjnego.
§ 3
Szkoła w swojej pracy wychowawczej wspiera obowiązki rodziców.
Szkoła w zakresie funkcji wychowawczej w szczególności:
1) uczy szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego,
2) przygotowuje do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej w duchu przekazywania dziedzictwa kulturowego ze szczególnym uwzględnieniem kultury i historii Górnego Śląska przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata,
3) kształtuje postawy patriotyczne, umożliwia poznanie historii kraju i jego problemów współczesnych,
4) przygotowuje uczniów do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania właściwych wyborów i hierarchizacji wartości,
5) kształtuje postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów, uczy współdziałania i współtworzenia wspólnoty nauczycieli i uczniów,
6) wdraża do poszukiwania, odkrywania i dążenia na drodze rzetelnej pracy
do osiągnięcia celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia miejsca
w świecie,
7) umożliwia zrozumienie życiowej przydatności całej ich edukacji,
8) przygotowuje do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości,
9) ukazuje wartości, wzorce osobowe i postawy społeczne godne naśladowania,
10) uczy odróżniania dobra od zła,
11) wdraża do bycia coraz bardziej samodzielnym w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie z odpowiedzialnością za innych,
12) kształci u uczniów rzetelność, sumienność i odpowiedzialność za powierzone do wykonania zadania,
13) budzi szacunek do tradycji narodu polskiego, jego kultury, literatury i języka.
§ 4
W zakresie pracy opiekuńczej zespół zapewnia uczniom w szczególności:
1) sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz przerwy obiadowej;
2) zapewnienie bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki poprzez funkcjonowanie monitoringu wizyjnego;
3) sprawowanie opieki nad uczniami podczas wyjść poza teren szkoły,
4) organizowanie szczególnych form opieki bądź doraźnej pomocy materialnej dla uczniów, którzy tej pomocy potrzebują,
5) zapewnienie opieki medycznej w zespole, a w uzasadnionych przypadkach kierowanie na badania specjalistyczne.
§ 5
W zakresie nauczania szkoła zapewnia uczniom w szczególności:
1) naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem,
2) poznanie prostego języka matematyki, dostrzeganie oraz formułowanie różnic
i związków pomiędzy zjawiskami, czynnościami i liczbami, rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
3) poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie wiedzy umożliwiającej zaistnienie na rynku pracy,
4) poznawanie różnorodności świata przyrody, poznawanie i rozumienie podstawowych procesów życiowych organizmów, kształtowanie zachowań ekologicznych,
5) rozwijanie zdolności myślenia konkretnego, analitycznego i syntetycznego,
6) wdrażanie zdobytych wiadomości do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,
7) poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,
8) poznawanie dziedzictwa narodowego postrzeganego w perspektywie kultury europejskiej.
Umożliwia uczniom usprawnianie i kompensowanie zaburzonych funkcji rozwoju, zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych.
Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia pracy na otwartym/chronionym rynku pracy.
§ 6
W zakresie kształcenia umiejętności szkoła:
1) stwarza warunki do wykorzystywania zdobytej wiedzy w celu przygotowania do pracy i życia w warunkach współczesnego świata,
2) wdraża do samodzielności,
3) kształci i rozwija umiejętności społeczne ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej zgodnie
z obowiązującymi normami,
4) rozwija umiejętności komunikacyjne ucznia oraz uczy inicjowania, podtrzymywania i rozwijania relacji z innymi ludźmi, prezentowania własnego punktu widzenia i brania pod uwagę poglądów innych,
5) uczy poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się zdobyczami techniki i technologią informacyjną,
Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane w odrębnych przepisach.
Rozdział 2
Sposoby realizacji celów i zadań
§ 7
1. Wyżej wymienione zadania szkoła realizuje:
1) na zajęciach lekcyjnych,
2) na zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań: zajęcia sportowe, biblioteka szkolna, organizacje szkolne)
3) na zajęciach pozaszkolnych w trakcie wyjść i wycieczek, imprez sportowych oraz konkursów wiedzy i umiejętności,
2. W ramach działalności opiekuńczej, dostosowanej do wieku i potrzeb uczniów,
z uwzględnieniem przepisów bhp szkoła:
1) prowadzi dożywianie dla uczniów,
2) koordynuje działania związane ze stypendium szkolnym,
3) zapewnia opiekę pielęgniarki szkolnej.
3. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo i higieniczne warunki w czasie zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz przejazdów szkolnym autokarem na trasie szkoła - dom według następujących zasad:
1) osobą odpowiedzialną za stan obiektu pod kątem bhp jest dyrektor szkoły oraz inspektor bhp,
2) osobą bezpośrednio odpowiedzialną za bhp podczas lekcji jest nauczyciel uczący na tej lekcji,
3) w czasie przerwy odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów ponosi nauczyciel dyżurujący,
4) osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo uczniów przygotowujących się
do wychowania fizycznego (rozbierających się i ubierających się oraz ćwiczących) jest nauczyciel uczący wychowania fizycznego,
5) osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć pozalekcyjnych jest nauczyciel prowadzący te zajęcia,
6) zajęcia sportowe obowiązkowe i pozalekcyjne oraz inne dodatkowe nie mogą odbywać się bez opieki i nadzoru nauczyciela,
7) należy stosować gimnastykę śródlekcyjną przy otwartych oknach,
8) w razie nieszczęśliwego wypadku podczas lekcji, innych zajęć lub przerwy, nauczyciel udziela pomocy, a następnie wzywa pielęgniarkę szkolną oraz powiadamia dyrektora, a w razie konieczności wzywa pogotowie ratunkowe
i zawiadamia rodziców dziecka lub jego opiekunów,
9) każdy opiekun pracowni, klasy, sali gimnastycznej, boiska, gdzie odbywają się zajęcia z dziećmi sprawdza na bieżąco, przed rozpoczęciem zajęć, stan danego pomieszczenia pod kątem bhp, a zauważone usterki niezwłocznie zgłasza dyrektorowi i wpisuje do zeszytu napraw konserwatora
Szkoła zapewnia bezpieczeństwo podczas wyjść, wyjazdów z uczniami według następujących zasad:
1) przy wyjściu uczniów poza teren szkoły w obrębie tej samej miejscowości powinno być 2 opiekunów na 6 uczniów niepełnosprawnych intelektualnie
w stopniu umiarkowanym i znacznym, a poza terenem tej miejscowości –
2 opiekunów na 5 uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym,
2) w czasie wycieczki podczas przemarszu ustala się, że jeden opiekun prowadzi grupę, a inny ją zamyka,
3) zabrania się nauczycielom udzielania czasu wolnego dla uczniów w trakcie wycieczki,
4) nauczyciel w czasie wycieczki kilkakrotnie kontroluje liczebność grupy,
5) w czasie wycieczki kilkudniowej nauczyciel jest odpowiedzialny
za bezpieczeństwo, życie i zdrowie powierzonych jego opiece uczniów przez całą dobę,
6) w czasie pobytu uczniów na tzw. „zielonej szkole” stosuje się wszystkie przepisy dotyczące bezpieczeństwa, życia i zdrowia przebywających dzieci,
7) funkcję opiekuna wyjazdu śródrocznego można powierzyć również rodzicom po podpisaniu przez nich umowy i oświadczenia o odpowiedzialności za uczniów,
8) udział uczniów w pracach na rzecz szkoły i środowiska może mieć miejsce pod warunkiem zapewnienia im bezpiecznych warunków pracy i pod nadzorem nauczyciela.
5. Szkoła zapewnia bezpieczeństwo i opiekę w czasie przerwy obiadowej.
6. Szkoła zapewnia opiekę uczniom, którzy nie uczęszczają na lekcje religii.
7. Zabrania się pozostawienia ucznia na szkolnym korytarzu lub w innym pomieszczeniu bez opieki nauczyciela.
Rozdział 3
Organizacja i świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
§ 8
1. W szkole organizuje się i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom. Korzystanie z pomocy psychologiczno- pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem dyrektora.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Jest udzielana w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega w szczególności na:
1) rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych ucznia
2) rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia;
3) rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia;
4) wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami kierunkowymi;
5) podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających
z programu wychowawczo- profilaktycznego zespołu;
6) wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
7) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia;
8) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia zawartych
w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
9) wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
10) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
4. W ramach funkcjonowania pomocy psychologiczno - pedagogicznej szkoła zapewnia:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów;
3) zajęcia specjalistyczne;
4) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe
i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne,
5) integrację uczniów niepełnosprawnych ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi;
6) przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) ze szczególnych uzdolnień;
5) z zaburzeń komunikacji językowej;
6) z choroby przewlekłej;
7) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
8) z niepowodzeń edukacyjnych;
9) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
10) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
6. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest udzielana w formie
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
3) zajęć specjalistycznych o charakterze terapeutycznym,
4) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej,
5) porad i konsultacji,
6) warsztatów.
7. O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno- pedagogiczną informuje się rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.
8. O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor szkoły informuje rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.
9. Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutycznym.
10. Pomocy psychologiczno- pedagogicznej udzielają uczniom nauczyciele oraz specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć.
11. Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywa się we współpracy z:
1) rodzicami uczniów;
2) poradniami psychologiczno - pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
12. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:
1) ucznia;
2) rodziców ucznia;
3) nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem;
4) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej;
5) pielęgniarki szkolnej;
6) pomocy nauczyciela;
7) poradni;
8) asystenta edukacji romskiej
9) pracownika socjalnego;
10) asystenta rodziny;
11) kuratora sądowego.
Rozdział 4
Nauczanie indywidualne
§ 9
1. Uczniom, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły dyrektor zespołu organizuje indywidualne nauczanie w domu ucznia. Zasady kierowania uczniów do indywidualnego nauczania regulują odrębne przepisy.
2. Zajęcia indywidualnego nauczania organizowane są w domu ucznia.
3. Młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz ośrodki wychowawcze nie są miejscem pobytu dziecka, ale miejscem, w którym dzieci i młodzież realizują obowiązek szkolny/nauki. Wskazana możliwość realizacji indywidualnego nauczania w tych placówkach musi być rozpatrywana indywidualnie w stosunku do wychowanka danej palcówki – jego stanu zdrowia oraz sytuacji prawnej i rodzinnej.
4. W indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania, dostosowane do potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
5. W przypadku zajęć przysposobienia do pracy sposób realizacji określa dyrektor szkoły.
6. Dyrektor szkoły organizuje indywidualne nauczanie w porozumieniu z organem prowadzącym z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu.
Rozdział 5
Pomoc materialna
§ 10
1. Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki, w tym stała lub doraźna pomoc materialna lub rzeczowa poprzez:
1) stały kontakt z opieką społeczną – wskazywanie uczniów i ich rodzin do pomocy,
2) prowadzenie dożywiania finansowanego w ramach opieki społecznej oraz programu osłonowego Gminy Bytom
3) udzielanie wsparcia najuboższym rodzinom w realizacji stypendium szkolnego
4) pozyskiwanie sponsorów w celu dofinansowania różnych form wypoczynku
i rekreacji,
5) prowadzenie akcji zimowego i letniego wypoczynku dla uczniów dofinansowywanych przez Wydział Edukacji Gminy Bytom,
Dział III
Organy zespołu
Rozdział 1
Organy zespołu i ich kompetencje
§ 11
Wykaz organów zespołu
1. Organami zespołu są:
1) dyrektor zespołu,
2) wicedyrektor zespołu,
3) kierownik świetlicy,
4) rada pedagogiczna,
5) rada rodziców,
6) samorząd uczniowski.
§ 12
Zadania dyrektora zespołu
1. Uprawnienia i obowiązki dyrektora zespołu:
1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły jako integralną częścią zespołu i reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w szkole nauczycieli,
3) sprawuje opiekę nad uczniami, stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego oraz zapewnia prawidłową realizację Konwencji o Prawach Dziecka,
4) odpowiada za bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej uczniów,
5) składa doniesienia o przestępstwie dotyczącym zniewagi funkcjonariusza publicznego do organów ścigania i do organu prowadzącego zespół,
6) opracowuje dokumenty programowo- organizacyjne zespołu,
7) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zespołu,
8) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę zespołu,
9) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji,
10) stwarza warunki do działania w zespole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej zespołu,
11) kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący.
2. Dyrektor jest kierownikiem dla zatrudnionych w zespole nauczycieli i innych pracowników:
1) zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników zespołu,
2) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom zespołu,
3) występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników,
4) współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim,
5) wykonuje pozostałe czynności wynikające z ustawy Prawo Oświatowe oraz przepisów wykonawczych,
6) współdziała ze szkołami wyższymi kształcenia nauczycieli w organizowaniu praktyk pedagogicznych,
7) dokonuje powierzenia i odwołania z funkcji wicedyrektora oraz innych stanowisk kierowniczych po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej.
3. Czas pracy dyrektora szkoły i innych pracowników, którym powierzono funkcję
w zespole, jest określony wymiarem ich zadań dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych.
§ 13
Zadania wicedyrektora
1. W zespole może być utworzone stanowisko wicedyrektora, w przypadku kiedy szkoła liczy co najmniej 12 oddziałów. Wicedyrektor przyjmuje na siebie część zadań dyrektora, a w szczególności :
1) pełni funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności,
2) przygotowuje projekty następujących dokumentów programowo- organizacyjnych zespołu szkół: tygodniowy rozkład zajęć szkolnych, kalendarz szkolny, roczny plan obserwacji lekcji, plan ewaluacji pracy zespołu, oceny pracy nauczyciela
i oceny z przebiegu stażu, plan dyżurów międzylekcyjnych i inne
3) współuczestniczy w opracowaniu koncepcji pracy zespołu, szkolnego zestawu programów nauczania, statutu zespołu, programu wychowawczo- profilaktycznego,
4) organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli,
5) obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia edukacyjne i opiekuńcze, udziela niezbędnej pomocy, zwłaszcza metodycznej oraz wydaje zalecenia,
6) sprawuje nadzór nad dyscypliną pracy nauczycieli,
7) sprawuje nadzór nad dyscypliną uczniów oraz bezpieczeństwem, w szczególności zapewnia ochronę przed przemocą oraz innymi przejawami patologii społecznej,
8) kontroluje dokumentację przebiegu nauczania (dzienniki lekcyjne, rewalidacyjne, pracy pozalekcyjnej i arkusze ocen), odpowiada za poprawne prowadzenie dokumentacji szkolnej,
9) wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora związane bezpośrednio
z realizacją statutowych zadań zespołu.
§ 14
Zadania kierownika świetlicy
1. Na terenie szkoły może być powołany przez dyrektora zespołu kierownik świetlicy. Kierownik realizuje następujące zadania:
1) opracowuje dokumenty związane z funkcjonowaniem świetlicy szkolnej: roczny plan dydaktyczno-wychowawczy, karty zgłoszeń uczniów, tygodniowy i dzienny rozkład zajęć z uczniami, prowadzenie dziennika zajęć,
2) opracowuje zakres czynności dla intendenta, kucharki i pomocy kuchennej,
3) organizuje narady szkoleniowo-instruktażowe dla zespołu pracowników świetlicy,
4) nadzoruje sprawy finansowe świetlicy,
5) kontroluje pracę intendenta i podległych pracowników,
6) współpracuje z rodzicami uczniów oraz personelem szkoły i służbą medyczną,
7) dba o bezpieczeństwo uczniów zapobiegając przemocy, uzależnieniom, demoralizacji oraz innym przejawom patologii społecznej
8) dba o całość spraw opiekuńczo-wychowawczych i żywieniowych w świetlicy,
9) wykonuje inne prace zlecone przez dyrektora zespołu, związane bezpośrednio
z realizacją statutowych zadań zespołu.
§ 15
Zadania Rady Pedagogicznej
1. W zespole działa rada pedagogiczna, która jest organem kolegialnym zespołu
w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania
i opieki.
W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w zespole.
W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor zespołu.
Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy:
1) organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
2) przewodniczącego rady pedagogicznej,
3) co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej,
4) organu prowadzącego.
Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej, jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
Dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności zespołu.
Zadania stanowiące rady pedagogicznej obejmują:
1) uchwalenie statutu zespołu i dokonywanie w nim zmian,
2) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) zatwierdzenie planów pracy szkół tworzących zespół,
4) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w zespole,
5) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli zespołu
6) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
7) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy jej członków.
Rada pedagogiczna działa zgodnie z ustalonym regulaminem swojej działalności, zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności :
1) organizację pracy zespołu, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
2) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
3) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz zajęć dodatkowych,
4) podjęcie w zespole działalności przez stowarzyszenia i organizacje.
Dyrektor zespołu wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust.8, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz organ prowadzący. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela
ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w zespole.
W przypadkach określonych w ust.13 organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszonych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców,
a także nauczycieli i innych pracowników zespołu.
§ 16
Zadania Rady Rodziców
1. W zespole może zostać utworzona rada szkoły na wniosek następujących organów: rada rodziców, samorząd uczniowski, rada pedagogiczna, dyrektor zespołu.
W zespole działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
Rada rodziców składa się z przedstawicieli rodziców, wybieranych w tajnym głosowaniu na zebraniach w poszczególnych klasach.
Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania rady rodziców, w tym szczegółowe zasady wyznaczania przedstawicieli rodziców do pracy w innych organach -
z wyłączeniem wyboru przedstawicieli do rady szkoły, określa regulamin działalności rady rodziców.
Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem zespołu.
Dyrektor zapewnia radzie rodziców organizacyjne warunki działania oraz stale współpracuje z radą rodziców - osobiście lub przez wyznaczonego nauczyciela.
Rada rodziców zatwierdza program profilaktyczno-wychowawczy zespołu.
Rada rodziców może występować do innych organów z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw zespołu w szczególności:
1) w sprawie utworzenia rady szkoły,
2) w sprawach określonych w statucie.
Rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł, przeznaczane na wspieranie statutowej działalności zespołu (Fundusz Rady Rodziców). Zasady wydatkowania środków funduszu określa regulamin działalności rady rodziców.
Rada rodziców upoważnia dyrektora zespołu do założenia rachunku bankowego
i dysponowania nim.
§ 17
Zadania samorządu uczniowskiego
1. W zespole działa samorząd uczniowski, który z mocy prawa tworzą wszyscy uczniowie.
Organami samorządu uczniowskiego są:
1) przewodniczący samorządu uczniowskiego,
2) zastępca przewodniczącego samorządu uczniowskiego.
Samorząd jest kolegialnym organem zespołu współpracującym z dyrektorem, radą pedagogiczną oraz radą rodziców.
Zasady wybierania i działania samorządu uczniowskiego określa regulamin uchwalany przez uczniów na początku każdego roku szkolnego w głosowaniu tajnym
i powszechnym.
Samorząd jest jedynym reprezentantem uczniów, jego regulamin nie może być sprzeczny ze statutem zespołu.
W ramach działalności samorządu uczniowskiego może być prowadzony wolontariat.
Samorząd uczniowski może przedstawić radzie pedagogicznej uwagi i wnioski
do realizacji w programie zespołu oraz innych sprawach dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z wymaganiami edukacyjnymi,
2) prawo do znajomości sposobów sprawdzania osiągnięć w zdobywaniu wiedzy
i umiejętności,
3) prawo do znajomości kryteriów oceniania z poszczególnych przedmiotów
i zachowania oraz sposobów poprawiania ocen i trybów przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
4) prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
5) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, lecz w porozumieniu z dyrektorem zespołu,
6) prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu (tryb wybierania opiekuna ujęty w regulaminie samorządu),
7) prawo do występowania z wnioskami w sprawach nagradzania i karania uczniów
Formy i sposoby inspirowania samorządu do inicjowania własnej pracy:
1) zebrania z dyrektorem zespołu dwa razy w roku, zapoznawanie uczniów
z przepisami prawa oświatowego, statutem zespołu,
2) zlecanie samorządowi przeprowadzania imprez szkolnych, środowiskowych oraz integracyjnych.
Rozdział 2
Zasady współpracy organów zespołu
§ 18
1. Każdy z organów ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji
w granicach swoich zadań określonych ustawą Prawo Oświatowe i statutem zespołu.
2. Pomiędzy organami zespołu zapewnia się bieżącą wymianę informacji
o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.
3. Dyrektor zespołu stwarza warunki dla organów do przedstawiania swoich uwag, wniosków i oczekiwań. Służą temu:
1) zebrania ogólne członków organu ( dwa razy w roku),
2) zebrania ogólne z udziałem przedstawicieli innych organów ( dwa razy w roku),
3) kierowanie pism do innych organów,
4) składania sprawozdania z pracy jednego organu pozostałym organom,
5) zebrania klasowe – możliwość przedstawiania przez ogół rodziców danej klasy wniosków i uwag do wychowawcy oraz do rady rodziców,
6) zebrania wychowawców klas z dyrektorem zespołu,
7) zebrania rady rodziców,
8) opiniowanie decyzji, współpraca w ich podejmowaniu zgodnie z regulaminami.
4. W przypadku nierespektowania uprawnień jednego organu przez inny organ można złożyć pisemne zażalenie do dyrektora.
5. Wszystkie spory na terenie zespołu rozstrzygane są przez dyrektora lub komisję przez niego wyznaczoną:
1) w skład komisji wchodzą przedstawiciele organów biorących udział w sporze,
2) nauczycieli do pracy w komisji powołuje dyrektor zespołu, w przypadku uczniów rzecznik praw ucznia, w przypadku rodziców rada rodziców.
Rozdział 3
Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami
§ 19
1. Każda z zainteresowanych stron występuje z wnioskiem do dyrektora zespołu
o powołanie komisji i przedstawienie na piśmie przedmiotu sporu.
2. Komisja na posiedzeniu, po uprzednim wysłuchaniu stron, rozpatruje wniosek dążąc do złagodzenia sporu i przekazuje swoje stanowisko zainteresowanym stronom
w terminie do 7 dni.
3. Stronom przysługuje prawo odwołania się do dyrektora od decyzji komisji w terminie do 7 dni.
4. Dyrektor podejmuje decyzję w sprawie sporu na podstawie zebranej dokumentacji
i przedstawia ją zainteresowanym stronom w terminie do 7 dni.
5. W razie nie rozstrzygnięcia sporu wewnątrz zespołu organ ma prawo zwrócić się
do organu nadzorującego zespół.
Dział IV
Organizacja kształcenia, wychowania i opieki
Rozdział 1
Organizacja pracy szkoły
§ 20
1. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacyjny zatwierdzają organ prowadzący i organ nadzoru pedagogicznego.
W arkuszu organizacyjnym zamieszcza się liczbę pracowników, ogólną liczbę godzin z przedmiotów obowiązkowych, nadobowiązkowych i innych zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
3. Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych
i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
4. Podstawową formą organizacyjną w zespole jest system klasowo – lekcyjny.
5. Godzina lekcyjna nie może trwać dłużej niż 45 minut.
6. Przerwa przeznaczona na posiłek wynosi co najmniej 15 minut.
7. W zespole prowadzi się zajęcia rewalidacyjne w określonym wymiarze godzin dla każdego oddziału klasowego zgodnie z ramowym planem nauczania.
8. Czas trwania zajęć rewalidacyjnych wynosi 60 minut.
9. Zajęcia szkolne odbywają się codziennie od poniedziałku do piątku, tygodniowy wymiar godzin ustala obowiązujący plan nauczania.
10. Nauka w szkole trwa 3 lata.
11. Na zakończenie szkoły absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły przysposabiającej do pracy.
12. Na początku roku szkolnego dyrektor powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli, zwanemu dalej wychowawcą.
13. Rodzice danej klasy mają prawo wystąpić do dyrektora szkoły z wnioskiem o dobór lub zmianę nauczyciela, któremu powierzono zadania wychowawcy w danej klasie. Tryb postępowania w tym przypadku:
1) rodzice poprzez radę rodziców składają pisemny wniosek z uzasadnieniem
do dyrektora zespołu,
2) dyrektor w terminie do 7 dni rozpatruje wniosek i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej udziela pisemnej odpowiedzi,
3) decyzja dyrektora jest ostateczna i nie podlega odwołaniu.
14. Zmiana wychowawcy lub czasowe powierzenie tej funkcji innemu nauczycielowi może nastąpić na wniosek dyrektora i rady pedagogicznej w przypadku, gdy organ występujący z wnioskiem ma uzasadnione przyczyny, jak:
1) dłuższa usprawiedliwiona nieobecność wychowawcy,
2) nie wywiązywanie się z obowiązków wychowawcy,
3) inne ważne przyczyny podważające zasadność dotychczasowego pełnienia obowiązków wychowawcy.
15. Tryb postępowania:
1) na posiedzeniu rada pedagogiczna rozpatruje wniosek i podejmuje decyzję
na mocy uchwały zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym,
2) decyzja rady pedagogicznej jest ostateczna i nie podlega odwołaniu.
§ 21
Formy działalności dydaktyczno-wychowawczej
1. Podstawową jednostką w szkole jest oddział złożony z uczniów, którzy
w jednorocznym kursie uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych ramowym planem nauczania.
2. Zajęcia edukacyjne są organizowane w oddziałach, a zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy także w zespołach międzyoddziałowych lub międzyszkolnych. W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy mogą być realizowane na terenie innych jednostek organizacyjnych.
3. Oddziały tworzy się zgodnie z obowiązującą normą:
1) od 6 do 8 uczniów, a w przypadku niepełnosprawności sprzężonych dopuszcza się obniżenie ilości uczestników o 2.
4. Poza systemem klasowo-lekcyjnym mogą odbywać się następujące zajęcia:
4) wycieczki i wyjazdy,
5) uroczystości, apele i akademie,
6) rekolekcje,
7) inne, na wniosek samorządu uczniowskiego, jeżeli są zgodne z Programem Wychowawczo-Profilaktycznym szkoły
5. Liczbę uczestników kół zainteresowań i innych zajęć nadobowiązkowych określają odrębne przepisy.
§ 22
Przysposobienie do Pracy
Przysposobienie do pracy, rozumiane jest jako kształtowanie właściwych postaw wobec pracy, przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy i poznawanie typowych sytuacji związanych z pracą, uczenie wykonywania różnych prac, w tym porządkowych i pomocniczych oraz opanowanie podstawowych umiejętności
i czynności pracy, a także przygotowanie do podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lub chronionym rynku pracy.
Zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy są prowadzone na terenie szkoły w pracowni gospodarstwa domowego, pracowni ceramiczno - artystycznej, poligraficznej, technicznej, multimedialnej, a także innych pomieszczeniach wchodzących w skład szkoły.
W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach przysposobienia do pracy mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą a daną jednostką.
W trakcie trwania zajęć przysposobienia do pracy są realizowane następujące zagadnienia:
1) praca i jej znaczenie w życiu człowieka, prawa i obowiązki pracownika
i pracodawcy,
2) poszukiwanie zatrudnienia i poznanie sposobu dopełniania formalności związanych z zatrudnianiem,
3) rodzaje pracy i specyficzne zachowania zawodowe,
4) organizacja i środowisko pracy,
5) umiejętność pracy w zespole,
6) podstawowa wiedza o narzędziach, urządzeniach i materiałach stosowanych podczas wykonywania prac,
7) bezpieczeństwo i higiena pracy oraz przepisy przeciwpożarowe,
8) sprawdzanie jakości materiału i stanu urządzeń,
9) posługiwanie się narzędziami i urządzeniami charakterystycznymi dla różnych prac,
10) obsługa maszyn i urządzeń technicznych, montaż i demontaż,
11) przygotowanie teoretyczne i praktyczne do wykonywania czynności pracy
w zakresie:
a) zasad organizacji miejsca pracy,
b) przygotowywania narzędzi i materiałów (jakościowa i ilościowa kontrola ich stanu),
c) opanowania koniecznych ruchów oraz ich rytmu podczas wykonywania konkretnych czynności,
d) umiejętności planowania przerw w pracy,
e) opanowania prawidłowego trzymania narzędzi,
f) zasad łączenia różnych materiałów,
g) sposobów kontroli przebiegu i rezultatów pracy,
h) najczęściej popełniane błędy i sposoby ich eliminowania.
§ 23
Organizacja nauczania religii/etyki
1. Na prośbę rodziców/opiekunów niepełnoletniego ucznia lub na prośbę ucznia pełnoletniego szkoła organizuje naukę religii/etyki zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Prośba, o której mowa w ust. 1 jest wyrażana w formie pisemnego oświadczenia. Oświadczenie nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może jednak być zmienione.
3. Udział ucznia w zajęciach religii/etyki jest dobrowolny. Uczeń może uczestniczyć
w dwóch rodzajach zajęć.
4. W przypadkach, gdy uczeń uczestniczy w dwóch rodzajach edukacji tj. religii i etyki na świadectwie i w arkuszu ocen umieszcza się oceny z obu edukacji.
5. W przypadku, gdy uczeń nie uczęszcza na zajęcia religii i/lub etyki – przebywa od opieką nauczyciela świetlicy. Wyjątkiem jest przypadek, gdy rodzice ucznia złożą oświadczenie o zapewnieniu dziecku opieki na czas trwania lekcji (zwolnienia
z pierwszych i ostatnich lekcji w planie zajęć).
§ 24
Zajęcia rozwijające uzdolnienia i zainteresowania uczniów
1. Szkoła w zależności od potrzeb i możliwości finansowych prowadzi zajęcia dodatkowe (pozalekcyjne).
2. Zajęcia są bezpłatne dla ucznia.
3. Zajęcia są prowadzone w grupach międzyoddziałowych.
4. Rodzaje zajęć rozwijających uzdolnienia i zainteresowania:
1) sportowo – turystyczne,
2) artystyczne,
3) informatyczne,
4) przedmiotowe,
5) gry i zabawy rekreacyjne
6) kultury regionu,
7) czytelnicze,
8) inne (w zależności od potrzeb uczniów).
5. Cele zajęć dodatkowych :
1) pogłębianie wiedzy i umiejętności uczniów w wybranych dziedzinach,
2) rozwój ich zainteresowań i uzdolnień,
3) wdrażanie do racjonalnego i kulturalnego spędzania czasu wolnego,
4) umiejętność współpracy i współdziałania w zespole,
5) umiejętność właściwego komunikowania się w grupie,
6) przeciwdziałanie agresji, patologiom społecznym,
7) przygotowywanie do aktywnego pełnienia ról w przyszłości,
8) kształtowanie właściwych kontaktów interpersonalnych wśród uczniów
i nauczycieli,
9) umiejętność współpracy ze środowiskiem i służenia jego potrzebom
i oczekiwaniom,
10) umiejętność prezentowania swoich osiągnięć i sukcesów,
11) umiejętność służenia innym ludziom np. seniorom, parafianom, przedszkolakom, rodzicom,
12) dowartościowanie samego siebie, dostrzeganie swoich mocnych stron.
Rozdział 2
Organizacja wychowania i opieki
§ 25
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny
1. Program wychowawczo- profilaktyczny obejmuje zadana w zakresie wychowania
i profilaktyki wynikające diagnozy potrzeb uczniów, środowiska szkolnego, rodzinnego i lokalnego.
2. Tryb opracowania programu:
1) program wychowawczo-profilaktyczny przygotowuje (zmienia i modyfikuje),
w oparciu o wyniki diagnozy, zespół nauczycieli powołany przez dyrektora spośród rady pedagogicznej przy współpracy z radą rodziców,
2) uchwalanie programu wychowawczo-profilaktycznego zespołu powierza się radzie rodziców, która powinna działać w porozumieniu z radą pedagogiczną,
3) jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego (do 30 września każdego roku szkolnego) nie osiągnie porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki, program ten ustala dyrektor szkoły lub placówki w uzgodnieniu
z organem sprawującym nadzór pedagogiczny,
4) po zakończeniu każdego roku szkolnego następuje weryfikacja programu wychowawczo-profilaktycznego.
3. Program wychowawczo- profilaktyczny jest integralnie związany z celami
i zadaniami zespołu.
§ 26
Współpraca z rodzicami
1. Szkoła zapewnia rodzicom prawo do:
1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno – wychowawczych w danej klasie
i szkole,
2) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
3) znajomości zasad wystawiania i poprawy ocen zachowania i ocen klasyfikacyjnych,
4) &nbs