-
Jesteś tutaj:
Start
-
Przedmiot działania, kompetencje
- Statut SPS Nr 17
Statut SPS Nr 17
SZKOŁA PODSTAWOWA
SPECJALNA NR 17
W BYTOMIU
S T A T U T
BYTOM 2020
STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ SPECJALNEJ NR 17
Dział I
Rozdział 1
Informacje ogólne o szkole
§ 1
1. Szkoła nosi nazwę: Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 17 w Bytomiu, zwana dalej szkołą podstawową, wchodzi w skład Zespołu Szkół Specjalnych Nr 3 w Bytomiu, zwanego dalej zespołem.
2. Szkoła jest ośmioletnią szkołą publiczną.
3. Do szkoły uczęszczają uczniowie z niepełnosprawnością:
1) intelektualną w stopniu lekkim;
2) intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym,
3) intelektualną w stopniu głębokim,
4) sprzężoną i autyzmem,
5) z orzeczeniem do wczesnego wspomagania rozwoju.
4. Siedzibą szkoły jest budynek położony przy ul. Konstytucji 20-22.
5. Organem prowadzącym jest Bytom miasto na prawach powiatu z siedzibą przy ulicy Parkowej 2.
6. Szkoła używa następujących pieczątek i pieczęci:
1) Pieczątka podłużna o treści: Zespół Szkół Specjalnych nr 3 Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 17 ul. Konstytucji 20-22,
2) Pieczęć okrągła duża o treści: Szkoła Podstawowa Nr 17 w Bytomiu
3) Pieczęć okrągła mała o treści: Szkoła Podstawowa Nr 17 w Bytomiu
7. W nazwie szkoły specjalnej umieszczonej na tablicy urzędowej, na świadectwie oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwo i legitymację szkolną, pomija się określenie „specjalna” oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
Dział II
Cele i zadania szkoły oraz sposoby ich realizacji
Rozdział 1
Cele i zadania szkoły
§ 2
Cele i zadania szkoły wynikają z przepisów prawa oświatowego oraz przepisów wykonawczych wydanych na jego podstawie.
Celem szkoły jest wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, zdobycie przez uczniów wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły podstawowej oraz kontynuowania nauki w szkole ponadpodstawowej.
Przygotowanie dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie do życia
w społeczeństwie i pełnej integracji z nim, poprzez osiągnięcie możliwie wszechstronnego rozwoju, w dostępnym im zakresie za pomocą metod wynikających ze stanu współczesnej nauki i praktyki pedagogicznej, w szczególności:
1) przygotowanie dziecka do podjęcia nauki poprzez organizację zajęć z zakresu
wczesnego wspomagania rozwoju,
2) umożliwienie wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka (w wymiarze
intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym
i duchowym) poprzez wychowanie, nauczanie, kształcenie umiejętności,
3) zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w ramach:
a) nauki szkolnej,
b) zajęć rewalidacyjnych,
c) zajęć świetlicowych,
Maksymalne usprawnienie zaburzonych funkcji psychologicznych, umożliwiających zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły.
W przypadkach zaniedbania dziecka przez dom rodzinny lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym ze strony środowiska rodzinnego, szkoła występuje do wydziału rodzinnego sądu rejonowego o zastosowanie środków opiekuńczych wobec takiego ucznia.
Organizowanie przewozów uczniów z terenu całego miasta.
Umożliwienie uczniom nauczania indywidualnego w domu.
Szkoła realizuje program wychowawczo-profilaktyczny, który jest integralnie związany z celami i zadaniami zespołu.
Szkoła realizuje zasady promocji i ochrony zdrowia.
Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane w odrębnych przepisach.
11. Do zadań szkoły należy:
1) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie wszystkich organizowanych zajęć;
2) tworzenie przyjaznej atmosfery do nauki, uwzględniając indywidualne możliwości i potrzeby edukacyjne ucznia;
3) udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej, rewalidacyjnej
i resocjalizacyjnej;
4) stosowanie nowatorskich programów nauczania i metod pracy;
5) wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji;
6) współpraca z rodzicami uczniów i ich zaangażowanie do współdziałania
w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
7) nauka poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem;
8) wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej.
§ 3
1. Szkoła realizuje powyższe cele i zadania poprzez:
1) innowacyjny i nowatorski proces nauczania, uczestnictwo w życiu społeczno-kulturalnym;
2) realizowanie programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły, programów autorskich nauczycieli;
3) systematyczne diagnozowanie zachowania i postępów uczniów;
4) poszanowanie indywidualności uczniów i ich praw;
5) rozwijanie zainteresowań oraz uzdolnień uczniów;
6) rozpoznawanie przyczyn i trudności w wychowaniu i nauczaniu;
7) zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków podczas pobytu
w Szkole;
8) wspieranie rodziców (prawnych opiekunów) w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
9) organizowanie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
10) prowadzenie zajęć dodatkowych wynikających z bieżących potrzeb
i możliwości rozwojowych, zainteresowań i potencjału uczniów.
§ 4
1. Szkoła w swojej pracy wychowawczej wspiera obowiązki rodziców.
2. Szkoła w zakresie funkcji wychowawczej w szczególności:
1) uczy szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego,
2) przygotowuje do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej w duchu przekazywania dziedzictwa kulturowego ze szczególnym uwzględnieniem kultury i historii Górnego Śląska przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata,
3) kształtuje postawy patriotyczne, umożliwia poznanie historii kraju i jego problemów współczesnych,
4) przygotowuje uczniów do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania właściwych wyborów i hierarchizacji wartości,
5) kształtuje postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów, uczy współdziałania i współtworzenia wspólnoty nauczycieli i uczniów,
6) wdraża do poszukiwania, odkrywania i dążenia na drodze rzetelnej pracy
do osiągnięcia celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia miejsca
w świecie,
7) umożliwia zrozumienie życiowej przydatności całej ich edukacji,
8) umożliwia absolwentom dokonania świadomego wyboru dalszego kształcenia i zawodu,
9) przygotowuje do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości,
10) ukazuje wartości, wzorce osobowe i postawy społeczne godne naśladowania,
11) uczy odróżniania dobra od zła,
12) wdraża do bycia coraz bardziej samodzielnym w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie z odpowiedzialnością za innych,
13) kształci u uczniów rzetelność, sumienność i odpowiedzialność za powierzone do wykonania zadania,
14) umożliwia uczniom kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej
15) budzi szacunek do tradycji narodu polskiego, jego kultury, literatury i języka.
Szkoła organizuje, na życzenie rodziców lub opiekunów prawnych, naukę religii lub zajęcia o tematyce etyczno-moralnej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 5
W zakresie pracy opiekuńczej szkoła zapewnia uczniom w szczególności:
1) sprawowanie opieki podczas pobytu w szkole, w czasie zajęć lekcyjnych
i pozalekcyjnych oraz przerw śródlekcyjnych, w tym przerwy obiadowej.
2) zapewnienie bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki poprzez wykorzystanie monitoringu wizyjnego.
3) bezpieczeństwo podczas wyjść poza teren szkoły,
4) organizowanie szczególnych form opieki bądź doraźnej pomocy materialnej dla uczniów, którzy tej pomocy potrzebują,
5) zapewnienie opieki medycznej, a w uzasadnionych przypadkach kierowanie na badania specjalistyczne.
Obowiązki opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez szkołę określają odrębne przepisy oraz Szkolny Regulamin Wycieczek.
Udział uczniów niepełnoletnich w wycieczkach/imprezach (z wyjątkiem wycieczek przedmiotowych) wymaga pisemnej zgody rodziców/prawnych opiekunów.
Niezbędnym dokumentem wycieczki/imprezy jest zatwierdzona przez dyrektora zespołu karta wycieczki wraz z listą uczestników i zgodą rodziców/prawnych opiekunów.
Kierownika wycieczki lub imprezy wyznacza dyrektor szkoły i jest to wychowawca klasy lub osoba spośród pracowników pedagogicznych, posiadająca wymagane kwalifikacje.
Organizowanie przewozu uczniów autobusem szkolnym pod opieką nauczyciela i pomocy nauczyciela. Szczegółowe zasady i cele przewozu określa Regulamin Dowozu uczniów do i ze szkoły.
§6
W zakresie nauczania szkoła zapewnia uczniom w szczególności:
1) naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem,
2) poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie wiedzy umożliwiającej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia,
3) rozwijanie zdolności dostrzegania związków i zależności w trakcie zdobywania wiedzy,
4) rozwijanie zdolności myślenia konkretnego, analitycznego i syntetycznego,
5) wdrażanie zdobytych wiadomości do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,
6) poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,
7) poznawanie dziedzictwa narodowego postrzeganego w perspektywie kultury europejskiej.
Umożliwia uczniom usprawnianie i kompensowanie zaburzonych funkcji, zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych.
Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły oraz wyboru dalszej drogi edukacji.
§ 7
W zakresie kształcenia umiejętności szkoła:
1) stwarza warunki do wykorzystywania zdobytej wiedzy w celu przygotowania do pracy i życia w warunkach współczesnego świata,
2) wdraża do samodzielności,
3) kształci i rozwija umiejętności społeczne ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej,
4) uczy planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się i przyjmowania większej odpowiedzialności za własną naukę,
5) uczy skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentowania własnego punktu widzenia i brania pod uwagę poglądów innych ludzi,
6) uczy efektywnego współdziałania w zespole, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm,
7) uczy poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się zdobyczami techniki i technologią informacyjną,
8) uczy wykorzystywania zdobytej wiedzy w praktyce,
9) uczy skutecznych sposobów funkcjonowania w życiu społecznym
Rozdział 2
Sposoby realizacji celów i zadań szkoły
§ 8
1. Wyżej wymienione zadania szkoła realizuje:
1) na zajęciach lekcyjnych,
2) na zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań: zajęcia sportowe, biblioteka szkolna, organizacje szkolne)
3) na zajęciach pozaszkolnych w trakcie wyjść i wycieczek, imprez sportowych, oraz konkursów wiedzy i umiejętności,
2. W ramach działalności opiekuńczej, dostosowanej do wieku i potrzeb uczniów,
z uwzględnieniem przepisów bhp szkoła:
1) prowadzi dożywianie dla uczniów,
2) koordynuje działania związane ze stypendium szkolnym,
3) zapewnia opiekę pielęgniarki szkolnej.
3. Zapewnia uczniom bezpieczeństwo i higieniczne warunki w czasie zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz przejazdów szkolnym autokarem na trasie szkoła - dom według następujących zasad:
1) osobą odpowiedzialną za stan obiektu pod kątem bhp jest dyrektor szkoły oraz inspektor bhp,
2) osobą bezpośrednio odpowiedzialną za bhp podczas lekcji jest nauczyciel uczący na tej lekcji,
3) w czasie przerw odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów ponosi nauczyciel dyżurujący,
4) osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo uczniów przygotowujących się
do wychowania fizycznego (rozbierających się i ubierających się oraz ćwiczących) jest nauczyciel uczący wychowania fizycznego,
5) osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć pozalekcyjnych jest nauczyciel prowadzący te zajęcia,
6) zajęcia sportowe obowiązkowe i pozalekcyjne oraz inne dodatkowe nie mogą odbywać się bez opieki i nadzoru nauczyciela,
7) należy stosować gimnastykę śródlekcyjną przy otwartych oknach,
8) w czasie przerw klasy i korytarze powinny być przewietrzone,
9) w razie nieszczęśliwego wypadku podczas lekcji, innych zajęć lub przerwy, nauczyciel udziela pomocy, a następnie wzywa pielęgniarkę szkolną oraz powiadamia dyrektora, a w razie konieczności wzywa pogotowie ratunkowe i zawiadamia rodziców dziecka lub jego opiekunów,
10) każdy opiekun pracowni, klasy, sali gimnastycznej, boiska, gdzie odbywają się zajęcia z dziećmi sprawdza na bieżąco, przed rozpoczęciem zajęć, stan danego pomieszczenia pod kątem bhp, a zauważone usterki niezwłocznie zgłasza dyrektorowi i wpisuje do zeszytu napraw konserwatora.
4. Zapewnia bezpieczeństwo podczas wyjść, wyjazdów z uczniami według następujących zasad:
1) przy wyjściu uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną poza teren szkoły w obrębie tej samej miejscowości powinien być zapewniony jeden opiekun na 15 uczniów, natomiast w przypadku uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością 2 opiekunów na 6 uczniów,
2) czasie wycieczki poza teren danej miejscowości konieczne jest zapewnienie 2 opiekunów dla 15 uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną oraz 2 opiekunów dla 5 uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością
3) w czasie wycieczki w przypadku przemarszu grupy liczącej 15 uczniów ustala się, że jeden opiekun prowadzi grupę, a inny ją zamyka,
4) zabrania się nauczycielom udzielania czasu wolnego dla uczniów w trakcie wycieczki,
5) nauczyciel w czasie wycieczki kilkakrotnie kontroluje liczebność grupy,
6) w czasie wycieczki kilkudniowej nauczyciel jest odpowiedzialny
za bezpieczeństwo, życie i zdrowie powierzonych jego opiece uczniów przez całą dobę,
7) w czasie pobytu uczniów na tzw. „zielonej szkole” stosuje się wszystkie przepisy dotyczące bezpieczeństwa, życia i zdrowia przebywających dzieci,
8) funkcję opiekuna wyjazdu śródrocznego można powierzyć również rodzicom po podpisaniu przez nich umowy i oświadczenia o odpowiedzialności za uczniów,
9) udział uczniów w pracach na rzecz szkoły i środowiska może mieć miejsce pod warunkiem zapewnienia im bezpiecznych warunków pracy i pod nadzorem nauczyciela.
5. Zapewnia bezpieczeństwo i opiekę w czasie przerw według następujących zasad:
1) nadzór nad uczniami oczekującymi na rozpoczęcie pierwszej lekcji sprawuje nauczyciel dyżurujący,
2) nauczyciel dyżurny rozpoczyna dyżur zgodnie z ustalonym i zatwierdzonym przez radę pedagogiczną harmonogramem dyżurów, na 15 minut przed swoimi zajęciami i może go pełnić wspólnie z dyżurnymi samorządu szkolnego,
3) podczas pełnienia dyżuru nauczyciel przy sprzyjających warunkach klimatycznych sprowadza uczniów na podwórko szkolne,
4) nauczyciel dyżurny czuwa nad bezpieczeństwem, czystością i porządkiem podczas spożywania posiłków przez uczniów.
6. Zapewnia opiekę uczniom, którzy nie uczęszczają na lekcje religii.
7. Zabrania się pozostawienia ucznia na szkolnym korytarzu lub w innym pomieszczeniu bez opieki nauczyciela.
Rozdział 3
Organizacja i świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
§ 9
1. W szkole organizuje się i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom. Korzystanie z pomocy psychologiczno- pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem dyrektora.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Jest udzielana w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega w szczególności na:
1) rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych ucznia
2) rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia;
3) rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia;
4) wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami kierunkowymi;
5) podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających
z programu wychowawczo- profilaktycznego zespołu;
6) wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
7) wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia;
8) udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia zawartych
w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
9) wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
10) podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
5. W ramach funkcjonowania pomocy psychologicznej-pedagogicznej szkoła zapewnia:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów;
3) zajęcia specjalistyczne;
4) inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe
i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci lub uczniów,
w szczególności zajęcia rewalidacyjne,
5) integrację uczniów niepełnosprawnych ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi;
6) przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) ze szczególnych uzdolnień;
5) z zaburzeń komunikacji językowej;
6) z choroby przewlekłej;
7) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
8) z niepowodzeń edukacyjnych;
9) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
10) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
7. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna jest udzielana w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
3) zajęć specjalistycznych o charakterze terapeutycznym,
4) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej,
5) porad i konsultacji,
6) warsztatów.
8. O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno- pedagogiczną informuje się rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.
9. O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor szkoły informuje rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.
10. Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutycznym.
11. Pomocy psychologiczno- pedagogicznej udzielają uczniom nauczyciele oraz specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć.
12. Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywa się we współpracy z:
1) rodzicami uczniów;
2) poradniami psychologiczno - pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
13. Pomoc psychologiczno- pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:
1) ucznia;
2) rodziców ucznia;
3) nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem;
4) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej;
5) pielęgniarki szkolnej;
6) pomocy nauczyciela;
7) poradni;
8) asystenta edukacji romskiej
9) pracownika socjalnego;
10) asystenta rodziny;
11) kuratora sądowego.
Rozdział 4
Nauczanie indywidualne
§ 10
1. Uczniom, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie
do szkoły dyrektor zespołu organizuje indywidualne nauczanie w domu ucznia. Zasady kierowania uczniów do indywidualnego nauczania regulują odrębne przepisy.
2. Zajęcia indywidualnego nauczania organizowane są w domu ucznia.
3. Młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz ośrodki wychowawcze nie są miejscem pobytu dziecka, ale miejscem, w którym dzieci i młodzież realizują obowiązek szkolny/nauki. Wskazana możliwość realizacji indywidualnego nauczania w tych placówkach musi być rozpatrywana indywidualnie w stosunku do wychowanka danej palcówki – jego stanu zdrowia oraz sytuacji prawnej i rodzinnej.
4. W indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
5. Dyrektor zespołu organizuje indywidualne nauczanie w porozumieniu z organem prowadzącym z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu.
Rozdział 5
Pomoc materialna
§ 11
1. Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki, w tym stała lub doraźna pomoc materialna lub rzeczowa poprzez:
1) stały kontakt z opieką społeczną – wskazywanie uczniów i ich rodzin do pomocy,
2) prowadzenie dożywiania finansowanego w ramach opieki społecznej oraz programu osłonowego Gminy Bytom
3) udzielanie wsparcia najuboższym rodzinom w realizacji stypendium szkolnego
4) pozyskiwanie sponsorów w celu dofinansowania różnych form wypoczynku
i rekreacji,
5) prowadzenie akcji zimowego i letniego wypoczynku dla uczniów dofinansowywanych przez Wydział Edukacji Gminy Bytom.
Dział III
Organy szkoły
§ 12
Wykaz organów zespołu
1. Organami zespołu są:
1) dyrektor,
2) wicedyrektor,
3) kierownik świetlicy,
4) rada pedagogiczna,
5) rada rodziców,
6) samorząd uczniowski.
§ 13
Zadania dyrektora szkoły
1. Uprawnienia i obowiązki dyrektora:
1) kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły jako integralną częścią zespołu i reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w szkole nauczycieli,
3) sprawuje opiekę nad uczniami, stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego oraz zapewnia prawidłową realizację Konwencji o Prawach Dziecka,
4) odpowiada za bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej uczniów,
5) składa doniesienia o przestępstwie dotyczącym zniewagi funkcjonariusza publicznego do organów ścigania i do organu prowadzącego,
6) opracowuje dokumenty programowo- organizacyjne,
7) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym,
8) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
9) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji,
10) stwarza warunki do działania w zespole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej zespołu,
11) kieruje pracami rady pedagogicznej jako jej przewodniczący.
2. Dyrektor jest kierownikiem dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i innych pracowników:
1) zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników,
2) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom,
3) występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników,
4) współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim,
5) wykonuje pozostałe czynności wynikające z ustawy Prawo Oświatowe oraz przepisów wykonawczych,
6) współdziała ze szkołami wyższymi kształcenia nauczycieli w organizowaniu praktyk pedagogicznych,
7) dokonuje powierzenia i odwołania z funkcji wicedyrektora oraz innych stanowisk kierowniczych po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz rady pedagogicznej.
3. Czas pracy dyrektora szkoły i innych pracowników, którym powierzono funkcję
w szkole, jest określony wymiarem ich zadań dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych.
§ 14
Zadania wicedyrektora
1. W szkole może być utworzone stanowisko wicedyrektora, w przypadku kiedy szkoła liczy co najmniej 12 oddziałów. Wicedyrektor przyjmuje na siebie część zadań dyrektora, a w szczególności :
1) pełni funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności,
2) przygotowuje projekty następujących dokumentów programowo- organizacyjnych zespołu szkół: tygodniowy rozkład zajęć szkolnych, kalendarz szkolny, roczny plan obserwacji lekcji, plan ewaluacji pracy zespołu, oceny pracy nauczyciela i oceny z przebiegu stażu, plan dyżurów międzylekcyjnych i inne
3) współuczestniczy w opracowaniu koncepcji pracy, szkolnego zestawu programów nauczania, statutu, programu wychowawczo- profilaktycznego,
4) organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli,
5) obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia edukacyjne
i opiekuńcze, udziela niezbędnej pomocy, zwłaszcza metodycznej oraz wydaje zalecenia,
6) sprawuje nadzór nad dyscypliną pracy nauczycieli,
7) sprawuje nadzór nad dyscypliną uczniów oraz bezpieczeństwem, w szczególności zapewnia ochronę przed przemocą oraz innymi przejawami patologii społecznej,
8) kontroluje dokumentację przebiegu nauczania (dzienniki lekcyjne, rewalidacyjne, pracy pozalekcyjnej i arkusze ocen), odpowiada za poprawne prowadzenie dokumentacji szkolnej,
9) wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora związane bezpośrednio
z realizacją statutowych zadań szkoły.
§ 15
Zadania kierownika świetlicy
1. Na terenie szkoły może być powołany przez dyrektora zespołu kierownik świetlicy. Kierownik realizuje następujące zadania:
1) opracowuje dokumenty związane z funkcjonowaniem świetlicy szkolnej: roczny plan dydaktyczno-wychowawczy, karty zgłoszeń uczniów, tygodniowy i dzienny rozkład zajęć z uczniami, prowadzenie dziennika zajęć,
2) opracowuje zakres czynności dla intendenta, kucharki i pomocy kuchennej,
3) organizuje narady szkoleniowo-instruktażowe dla zespołu pracowników świetlicy,
4) nadzoruje sprawy finansowe świetlicy,
5) kontroluje pracę intendenta i podległych pracowników,
6) współpracuje z rodzicami uczniów oraz personelem szkoły i służbą medyczną,
7) dba o bezpieczeństwo uczniów zapobiegając przemocy, uzależnieniom, demoralizacji oraz innym przejawom patologii społecznej
8) dba o całość spraw opiekuńczo-wychowawczych i żywieniowych w świetlicy,
9) wykonuje inne prace zlecone przez dyrektora, związane bezpośrednio
z realizacją statutowych zadań szkoły.
§ 16
Zadania Rady Pedagogicznej
1. W szkole działa rada pedagogiczna, która jest organem kolegialnym
w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania
i opieki.
W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor zespołu.
Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy:
1) organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
2) przewodniczącego rady pedagogicznej,
3) co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej,
4) organu prowadzącego.
Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej, jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
Dyrektor przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
Zadania stanowiące rady pedagogicznej obejmują:
1) uchwalenie statutu szkoły i dokonywanie w nim zmian,
2) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) zatwierdzenie planów pracy szkoły,
4) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w zespole,
5) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
6) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,
7) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy jej członków.
Rada pedagogiczna działa zgodnie z ustalonym regulaminem swojej działalności, zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności :
1) organizację pracy zespołu, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,
2) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
3) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz zajęć dodatkowych,
4) podjęcie w zespole działalności przez stowarzyszenia i organizacje.
Dyrektor zespołu wstrzymuje wykonanie uchwał, o których mowa w ust.8, niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz organ prowadzący. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela
ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.
W przypadkach określonych w ust.13 organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszonych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców,
a także nauczycieli i innych pracowników.
§ 17
Zadania Rady Rodziców
1. W szkole może zostać utworzona rada szkoły na wniosek następujących organów: rada rodziców, samorząd uczniowski, rada pedagogiczna, dyrektor zespołu.
W szkole działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
Rada rodziców składa się z przedstawicieli rodziców, wybieranych w tajnym głosowaniu na zebraniach w poszczególnych klasach.
Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania rady rodziców, w tym szczegółowe zasady wyznaczania przedstawicieli rodziców do pracy w innych organach -
z wyłączeniem wyboru przedstawicieli do rady szkoły, określa regulamin działalności rady rodziców.
Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
Dyrektor zapewnia radzie rodziców organizacyjne warunki działania oraz stale współpracuje z radą rodziców - osobiście lub przez wyznaczonego nauczyciela.
Rada rodziców zatwierdza program profilaktyczno-wychowawczy.
Rada rodziców może występować do innych organów z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw zespołu w szczególności:
1) w sprawie utworzenia rady szkoły,
2) w sprawach określonych w statucie.
Rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł, przeznaczane na wspieranie statutowej działalności szkoły (Fundusz Rady Rodziców). Zasady wydatkowania środków funduszu określa regulamin działalności rady rodziców.
Rada rodziców upoważnia dyrektora do założenia rachunku bankowego
i dysponowania nim.
§ 18
Zadania samorządu uczniowskiego
1. W szkole działa samorząd uczniowski, który z mocy prawa tworzą wszyscy uczniowie.
Organami samorządu uczniowskiego są:
1) przewodniczący samorządu uczniowskiego,
2) zastępca przewodniczącego samorządu uczniowskiego.
Samorząd jest kolegialnym organem szkoły współpracującym z dyrektorem, radą pedagogiczną oraz radą rodziców.
Zasady wybierania i działania samorządu uczniowskiego określa regulamin uchwalany przez uczniów na początku każdego roku szkolnego w głosowaniu tajnym
i powszechnym.
Samorząd jest jedynym reprezentantem uczniów, jego regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
W ramach działalności samorządu uczniowskiego może być prowadzony wolontariat.
Samorząd uczniowski może przedstawić radzie pedagogicznej uwagi i wnioski
do realizacji w programie szkoły oraz innych sprawach dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z wymaganiami edukacyjnymi,
2) prawo do znajomości sposobów sprawdzania osiągnięć w zdobywaniu wiedzy
i umiejętności,
3) prawo do znajomości kryteriów oceniania z poszczególnych przedmiotów
i zachowania oraz sposobów poprawiania ocen i trybów przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych,
4) prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
5) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, lecz w porozumieniu z dyrektorem zespołu,
6) prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu (tryb wybierania opiekuna ujęty w regulaminie samorządu),
7) prawo do występowania z wnioskami w sprawach nagradzania i karania uczniów
Formy i sposoby inspirowania samorządu do inicjowania własnej pracy:
1) zebrania z dyrektorem zespołu dwa razy w roku, zapoznawanie uczniów
z przepisami prawa oświatowego, statutem,
2) zlecanie samorządowi przeprowadzania imprez szkolnych, środowiskowych oraz integracyjnych.
Rozdział 2
Zasady współpracy organów zespołu
§ 19
1. Każdy z organów ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji
w granicach swoich zadań określonych ustawą Prawo Oświatowe i statutem.
2. Pomiędzy organami szkoły zapewnia się bieżącą wymianę informacji
o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.
3. Dyrektor stwarza warunki dla organów do przedstawiania swoich uwag, wniosków i oczekiwań. Służą temu:
1) zebrania ogólne członków organu (dwa razy w roku),
2) zebrania ogólne z udziałem przedstawicieli innych organów ( dwa razy w roku),
3) kierowanie pism do innych organów,
4) składania sprawozdania z pracy jednego organu pozostałym organom,
5) zebrania klasowe – możliwość przedstawiania przez ogół rodziców danej klasy wniosków i uwag do wychowawcy oraz do rady rodziców,
6) zebrania wychowawców klas z dyrektorem,
7) zebrania rady rodziców,
8) opiniowanie decyzji, współpraca w ich podejmowaniu zgodnie z regulaminami.
4. W przypadku nierespektowania uprawnień jednego organu przez inny organ można złożyć pisemne zażalenie do dyrektora.
5. Wszystkie spory na terenie szkoły rozstrzygane są przez dyrektora lub komisję przez niego wyznaczoną:
1) w skład komisji wchodzą przedstawiciele organów biorących udział w sporze,
2) nauczycieli do pracy w komisji powołuje dyrektor zespołu, w przypadku uczniów rzecznik praw ucznia, w przypadku rodziców rada rodziców.
Rozdział 3
Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami
§ 20
1. Każda z zainteresowanych stron występuje z wnioskiem do dyrektora zespołu
o powołanie komisji i przedstawienie na piśmie przedmiotu sporu.
2. Komisja na posiedzeniu, po uprzednim wysłuchaniu stron, rozpatruje wniosek dążąc do złagodzenia sporu i przekazuje swoje stanowisko zainteresowanym stronom
w terminie do 7 dni.
3. Stronom przysługuje prawo odwołania się do dyrektora od decyzji komisji w terminie do 7 dni.
4. Dyrektor podejmuje decyzję w sprawie sporu na podstawie zebranej dokumentacji
i przedstawia ją zainteresowanym stronom w terminie do 7 dni.
5. W razie nie rozstrzygnięcia sporu wewnątrz zespołu organ ma prawo zwrócić się
do organu nadzoru pedagogicznego.
Dział IV
Organizacja kształcenia, wychowania i opieki
Rozdział 1
Organizacja pracy szkoły
§ 21
1. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
2. Szczegółową organizację nauczania, wychowania w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny zespołu opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacyjny zatwierdzają organ prowadzący i organ nadzoru pedagogicznego. W arkuszu organizacyjnym zamieszcza się liczbę pracowników, ogólną liczbę godzin
z przedmiotów obowiązkowych, nadobowiązkowych i innych zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
3. Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych
i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego.
§ 22
Formy działalności dydaktyczno-wychowawczej
1. Podstawową jednostką w szkole, w zależności od stopnia niepełnosprawności intelektualnej, jest oddział klasowy lub oddział edukacyjno terapeutyczny złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych ramowym planem nauczania.
2. Oddział klasowy dla uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną realizuje program nauczania zgodny z ich potrzebami i możliwościami:
1) nauczyciel może wybrać odpowiedni program nauczania spośród programów wpisanych do wykazu, opracować modyfikację tych programów, może też opracować program własny,
2) nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale ustalają zestaw programów nauczania zwany szkolnym zestawem programów, na który składają się programy dla poszczególnych zajęć edukacyjnych,
3) szkolny zestaw programów uwzględnia podstawę programową dla danego etapu edukacyjnego,
4) szkolny zestaw programów dopuszcza do użytku szkolnego dyrektor zespołu po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.
3. Zespół edukacyjno-terapeutyczny realizuje program dostosowany każdorazowo
do potrzeb edukacyjnych, rewalidacyjnych i rehabilitacyjnych uczniów, w oparciu
o podstawę programową.
4. W oddziałach edukacyjno-terapeutycznych I-IV, zatrudnia się pomoc nauczyciela. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się zatrudnienie pomocy w klasach V-VIII.
5. Oddziały w szkole tworzy się zgodnie z obowiązującymi normami dla szkół specjalnych:
1) oddział z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim liczy do 16 uczniów, w przypadku niepełnosprawności sprzężonych dopuszcza się obniżenie ilości uczestników o 2,
2) oddział dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym liczy do 8 uczniów, w przypadku niepełnosprawności sprzężonych dopuszcza się obniżenie ilości uczestników o 2,
3) oddział dla uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną, autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną liczy od 2 do 4 uczniów.
4) Zespól rewalidacyjno-wychowawczy dla uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualną liczy od 2 do 4 uczniów,
6. Czas trwania zajęć dydaktycznych wynosi 45 minut.
7. Czas trwania zajęć rewalidacyjnych wynosi 60 minut.
8. Przerwa nie może być krótsza niż 10 minut, zaś jedna przerwa przeznaczona
na posiłek wynosi co najmniej 15 minut.
9. W oddziałach edukacyjno-terapeutycznych przerwy organizowane są zgodnie z indywidualnymi potrzebami uczniów.
§ 23
Zasady podziału na grupy i tworzenie struktur międzyoddziałowych
1. Dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim obowiązuje podział na grupy na zajęciach informatyki i języka obcego, grupa powinna liczyć nie mniej niż 5 uczniów.
2. W szkole prowadzi się lekcje wychowania fizycznego w grupach międzyklasowych.
3. Podział na grupy jest dokonywany z uwzględnieniem przepisów bhp oraz środków finansowych posiadanych przez szkołę.
§ 24
Organizacja nauczania religii/etyki i WDŻ
1. Na prośbę rodziców/opiekunów niepełnoletniego ucznia lub na prośbę ucznia pełnoletniego szkoła organizuje naukę religii/etyki zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Prośba, o której mowa w ust. 1 jest wyrażana w formie pisemnego oświadczenia. Oświadczenie nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może jednak być zmienione.
3. Udział ucznia w zajęciach religii/etyki jest dobrowolny. Uczeń może uczestniczyć
w dwóch rodzajach zajęć.
4. W przypadkach, gdy uczeń uczestniczy w dwóch rodzajach edukacji, tj. religii i etyki na świadectwie i w arkuszu ocen umieszcza się oceny z obu edukacji.
5. W przypadku, gdy uczeń nie uczęszcza na zajęcia religii i/lub etyki – przebywa od opieką nauczyciela świetlicy. Wyjątkiem jest przypadek, gdy rodzice ucznia złożą oświadczenie
o zapewnieniu dziecku opieki na czas trwania lekcji (zwolnienia z pierwszych i ostatnich lekcji w planie zajęć).
§ 25
1. Uczniom danego oddziału lub grupie międzyoddziałowej organizuje się zajęcia z zakresu wychowania do życia w rodzinie zgodnie z ramowym planem nauczania.
2. Uczeń niepełnoletni nie bierze udziału w zajęciach, o których mowa w ust.1, jeżeli jego rodzice (prawni opiekunowie) zgłoszą dyrektorowi szkoły w formie pisemnej sprzeciw wobec udziału ucznia w zajęciach.
3. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia.
4. W przypadku, gdy uczeń nie uczęszcza na zajęcia WDŻ – przebywa od opieką nauczyciela świetlicy. Wyjątkiem jest przypadek, gdy rodzice ucznia złożą oświadczenie o zapewnieniu dziecku opieki na czas trwania lekcji (zwolnienia z pierwszych i ostatnich lekcji w planie zajęć).
§ 26
Doradztwo zawodowe
1. W ramach działalności dydaktyczno - wychowawczej w szkole realizowane są zajęcia
z zakresu doradztwa zawodowego.
2. Planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i wyboru zawodu realizowane jest zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi sposobów realizacji i organizacji doradztwa zawodowego w szkołach i placówkach oraz ramowym planem nauczania.
3. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego prowadzony jest w formie obowiązkowych zajęć lekcyjnych w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego doradztwo zawodowe i zatwierdzony przez dyrektora szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
§ 27
Zajęcia rozwijające uzdolnienia i zainteresowania uczniów
1. Szkoła w zależności od potrzeb i możliwości finansowych prowadzi zajęcia dodatkowe (pozalekcyjne).
2. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 są bezpłatne dla ucznia, prowadzone w grupach międzyoddziałowych.
3. Rodzaje zajęć rozwijających uzdolnienia i zainteresowania:
1) sportowo – turystyczne,
2) artystyczne,
3) informatyczne,
4) przedmiotowe,
5) gry i zabawy rekreacyjne
6) kultury regionu,
7) czytelnicze,
8) inne (w zależności od potrzeb uczniów).
4. Cele zajęć dodatkowych:
1) pogłębianie wiedzy i umiejętności uczniów w wybranych dziedzinach,
2) rozwój ich zainteresowań i uzdolnień,
3) wdrażanie do racjonalnego i kulturalnego spędzania czasu wolnego,
4) umiejętność współpracy i współdziałania w zespole,
5) umiejętność właściwego komunikowania się w grupie,
6) przeciwdziałanie agresji, patologiom społecznym,
7) przygotowywanie do aktywnego pełnienia ról w przyszłości,
8) kształtowanie właściwych kontaktów interpersonalnych wśród uczniów
i nauczycieli,
9) umiejętność współpracy ze środowiskiem i służenia jego potrzebom
i oczekiwaniom,
10) umiejętność prezentowania swoich osiągnięć i sukcesów,
11) umiejętność służenia innym ludziom np. seniorom, parafianom, przedszkolakom, rodzicom,
12) dowartościowanie same